How would you like to contact us?

9 av 10 svenska kvinnor vill förändra sin konsumtion i en mer hållbar riktning

I 150 år har Aller media inspirerat och underhållit kvinnor och når årligen ut till tre miljoner av Sveriges kvinnor, med visionen att ge dem ett rikare liv. She Report är en rapport som har tagits fram för att bjuda på kunskap om hur Sveriges kvinnor tänker, känner och agerar i olika aktuella frågor. Den första rapporten handlar om hållbar konsumtion. Undersökningen visar att det finns en enorm vilja till att förändra sin konsumtion i en mer hållbar riktning, något som hela 9 av 10 kvinnor i Sverige vill göra. Framförallt vill de börja tänka mer medvetet på vad de köper.

På andra och tredje plats hamnar viljan att återvinna/skänka mer samt avstå från att köpa saker. Undersökningen visar också ett stort intresse kring att handla mer second hand, något som den äldre gruppen inte är lika nyfikna på som den yngre.

– Det är hoppfullt att se att omställningen mot en mer hållbar konsumtion redan är igång. Samtidigt efterlyser kvinnor i Sverige mer kunskap och inspiration på området vilket är en stor möjlighet för såväl oss på Aller media som för alla företag i detaljhandeln. Av de yngre kvinnorna vill 30 procent se fler inspirerande förebilder som pratar om hållbar konsumtion. Vi som mediehus ser att hållbar konsumtion engagerar i dialogen med våra följare och läsare, säger Jennie Knutsson. Kommunikationschef på Aller media.

När Sveriges kvinnor tillfrågades om vad hållbar konsumtion innebär för dem, svarade 4 av 5 att det framförallt handlar om att återvinna eller skänka produkter. Att välja klimatsmarta produkter och att laga saker är också tätt förknippat med begreppet. Yngre kvinnor lyfter även möjligheten att konsumera så lite som möjligt samt att göra research innan ett köp som ett sätt att konsumera mer hållbart. Varannan kvinna upplever idag att de handlar mer hållbart jämfört med för tre år sedan, och tydligast är förändringen inom mode.

– Jag tycker att vi bör ta ett ökat ansvar för att lyfta viktiga hållbarhetsfrågor i media och guida våra läsare och följare till mer medvetna val och dessutom visa hela spektrat av vad hållbar konsumtion är. Vi har ju både plattformar och räckvidd. Att skapa en hållbar modeframtid handlar inte bara om att välja bort, utan att välja rätt, säger Cia Jansson, chefredaktör på ELLE.

Skam – den hållbara konsumtionens baksida

Med viljan att förändra sitt konsumtionsbeteende följer även en viss stress och press, speciellt bland de yngre kvinnorna. 1 av 4 åldern 16–29 år känner sig pressade att göra hållbara konsumtionsval. Den här pressen känner kvinnor framförallt när de shoppar kläder. I samma åldersgrupp har så många som en tredjedel någon gång känt skam kopplat till sin konsumtion.

Om She Report

She Report bygger på en kvantitativ undersökning med Aller medias målgrupp: Sveriges kvinnor. 1184 kvinnliga respondenter i åldrarna 16–74 har under oktober månad 2019 besvarat undersökningen som är riksrepresentativ. She Report är framtagen av undersökningsföretaget Norstat och insiktsbyrån Luna Labs för Aller media.

Hela rapporten går att ladda ner här: https://www.aller.se/shereport/

Related Articles