90 möjligheter att möta svenska EU-investeringar

90 möjligheter att möta svenska EU-investeringar 1

Genom kampanjen Mitt Europa har man under flera år kunnat se vilken skillnad EU-fondernas investeringar gör i våra regioner. I årets digitala upplaga finns möjlighet att ta del av vad projekt över hela Sverige åstadkommer för regional utveckling.

En virtuell tour i 5G-miljö, innovationer inom medicinområdet och en nordisk plattform för testning av autonoma tunga fordon. Det är några teman på de digitala evenemang som arrangeras över hela Sverige för att visa hur EU-investeringar gör nytta lokalt.

Mitt Europa pågår i år mellan 28 september och 4 oktober och är en del av kampanjen Europe in My Region, där EU-projekt över hela Europa brukar delta.

– Det är fjärde året i rad som Sverige deltar. I år är kampanjen annorlunda utformad på grund av rådande omständigheterna, men många projekt har ändå valt att delta för att berätta om vad de gör och visa nyttan med EU-satsningar i Sverige. Det är fantastiskt, säger Lina Lindbäck, kommunikatör på Tillväxtverket.

På webbplatsen eufonder.se finns en Europakarta där du kan zooma in Sverige och se vilka projekt som delar. Några projekt arrangerar digitala evenemang på utsatta tidpunkter (se exempel längst ner här) och de som inte gör det delar filmer om sina projekt, men finns också utsatta på kartan.

Medier, allmänhet, politiker och andra är varmt välkomna att besöka de digitala evenemangen som projekten och företagssatsningarna arrangerar. På Europakartan på eufonder.se finns kontaktuppgifter till de personer som ansvarar för respektive aktivitet.

Related Articles