How would you like to contact us?

Atea och IBM i nordiskt samarbete kring blockchain-teknologi för livsmedelsindustrin

Atea och IBM i nordiskt samarbete kring blockchain-teknologi för livsmedelsindustrin 1

Med blockchainlösningen Food Trust från IBM kan livsmedelsindustrin påvisa äkthet, säkerställa kvalitet och minska matsvinn.

Nu startar ett nordiskt samarbete med Atea som huvudpartner till IBM. Enorma möjligheter för livsmedelsbranschen, säger Christian Sjöberg som ansvarar för satsningsområdet på Atea Sverige.

Food Trust är en blockchain-lösning som gör det möjligt för användarna att säkerställa en säker och effektiv hantering av livsmedlen oavsett vart i kedjan hen befinner sig. Bland annat kan lösningen användas för att påvisa i vilka temperaturer varor har fraktats, beräkna hur stora partier som behövs beställas, och för att garantera varors ursprung (och därigenom varumärkens trovärdighet).

– Food Trust visar hur säkra transaktioner av data, i form av blockchain, kan användas till långt mer än de finansiella transaktioner som teknologin blev känd för. Samarbetet med Atea gör att vi har goda förutsättningar att hjälpa den nordiska livsmedelsindustrin att börja nyttja data som beslutstöd i högre grad, säger Espen Braathe som är Europa-ansvarig för Food Trust hos IBM.

Ateakoncernen lanserade Food Trust i Norge först. Där används lösningen för närvarande främst för att påvisa äkthet inom sjönäringen. Först ut var Kvarøy Arctic som använder Food Trust för att kunna spåra norskt odlad lax hela vägen till nordamerikanska butiker. I Sverige pågår just nu dialoger med ett antal livsmedelsproducenter och dagligvaruhandlare. Än så länge har branschen bara börjat nosa på potentialen, menar Christian Sjöberg.

– Vi såg tidigt möjligheterna i lösningen och ser fram emot att revolutionera marknaden för livsmedel i Sverige tillsammans med IBM, och ihop med våra kollegor i grannländerna. På den svenska marknaden lägger vi stor vikt vid hållbarhetsaspekten i lösningen. Genom att kombinera teknologi med insikter ur branschen har vi goda chanser att minska matavfall vart än det uppstår, sammanfattar han.

Enligt Naturvårdsverket slängdes 2018 ett matavfall på 1,2 miljoner ton i butiks- och konsumtionsled i Sverige. Med hjälp av Food Trust skulle leveranser kunna planeras så att utbud och efterfråga i högre grad linjerar. Detta kan dessutom koordineras med producenter och leverantörer i resten av kedjan, så att svinnet inte förflyttas dit.

Men det stannar inte där – genom QR-koder skulle konsumenter kunna ta ett mycket större ansvar för både svinn och etik. Exempelvis skulle konsumenter direkt kunna se hur länge en produkt kommer att hålla och därigenom undvika att den blir dålig innan den nyttjas. Dessutom skulle konsumenter kunna spåra varornas ursprung och hantering, och därigenom ta mer medvetna beslut.

Related Articles