Att bidra till ekologisk och social hållbarhet blir ett allt viktigare fokus för näringslivet.
ServiceNow:s nya plattform för ESG-administration ska göra det arbetet enklare och mer effektivt.
I slutet av september lanserade ServiceNow den senaste utgåvan av Now! Platform. Uppdateringarna av plattformen sker halvårsvis, och innehåller alltid en mängd nya funktioner och lösningspaket. I höstens uppdatering, döpt till ”Tokyo”, är ett huvudfokus att hjälpa kunder underlätta, effektivisera oh skapa engagemang för aktiviteter inom ESG.
Förkortningen står för ”Environmental, Social and Governance” och är ett samlingsnamn för olika initiativ för ekologisk och social hållbarhet. Att aktivt arbeta med ESG-frågor blir ett allt större fokus för alla delar av näringslivet, drivet både av efterfrågan från kunder och allmänhet, och skärpta regelverk på mationell och mellanstatlig nivå.
I ServiceNow:s Tokyo-uppdatering tillkommer en mängd nya funktioner specifikt inriktade på ESG-området. Dessutom får flera befintliga lösningar utökad funktionalitet. Sammantaget hjälper den nya utgåvan kunder att hantera alla sina ESG-mål och data i en enda plattform, vilket både gör olika nitiativ lättare att administrera, och ger enkel tillgång till data för att övervaka dem. Tjänsterna har utvecklats i nära samarbete med partners som exempelvis KPMG, DXC Technology, och Fujitsu.
”Vi lanserar ESG Management för att hjälpa till att göra världen mer hållbar, rättvis och etisk. Lösningen är utformad för att hjälpa kunder att gå från ineffektiv ESG-hantering och rapportering med många felkällor, till ett komplett registersystem”, skriver CJ Desai, Chief Product Officer på ServiceNow,
Bland de specifika tjänsterna finns redovisning och beräkning av utsläpp av växthusgaser, automatiserad datainsamling som presenteras i ett lättarbetat gränssnitt, och integration med plattformar för riskhantering och administration av strategiska resurser.
NTT Data Corporation är en av de partners som varit med i utvecklingsarbetet och kommer även att använda ESG-plattformen i den egna verksamheten.
”Vi ser fram emot att dra nytta av ServiceNow:s ESG Management när vi fortsätter på vår resa att skapa en mer hållbar framtid och hitta ambitiösa lösningar som kan växa och utvecklas över tid”, säger företagets representant Tomoyoki Azuma.