Rambolls kommunikation tog hem tre priser i årets Swedish Content Awards för sin kampanj Clean Air Initiative – Happy Commuter
Med hjälp av kollegors kunskap om luftkvalitet byggde vi en kampanj i tre delar. Många har bidragit med sin kompetens för att skapa relevant content som väcker intresse. Varje pusselbit har varit viktig, säger Rambolls kommunikationschef Linus Almqvist.
Ramboll vann guld i branschkategorin Service och tjänster. Dessutom vanns silver i kategorierna Bästa effekt och engagemang och Bästa innovation. Kampanjen Clean Air Initiative – Happy Commuter var en del av det övergripande kommunikationskonceptet Engineering for life och bestod av tre delar:
- Rapporten “Problemet med partiklar” som belyser läget i Sveriges kommuner och de miljökvalitetsmål kommunerna ska uppfylla till 2020.
- Lanseringen av Happy Commuter – en digital tjänst som guidar människor till den renaste luftvägen från hemmet till jobbet.
- Lanseringen av produkten Shair som hjälper kommuner i sin stadsplanering att fatta mer informerade beslut och därmed ge bättre luft åt invånarna.
Det är andra gången Ramboll vinner i Swedish Content Awards, senast var 2018, då för lanseringen av varumärkeskampanjen Engineering for life. 2019 fick företaget en silvermedalj.
– Det är inte enkelt att skapa kommunikation som engagerar men det finns inget alternativ. Kommunikationen måste gå i linje med företagets värderingar. I vårt fall innebär det att skapa samhällsnytta med människan i centrum och att våra innovativa och hållbara lösningar formas för invånarna. Teknik för teknikens egen skull är meningslös, men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen, säger Linus Almqvist.