Maximera intäkterna för dina enheter genom livscykelhantering

Maximera intäkterna för dina enheter genom livscykelhantering 1
Av Kenni Ramsell, Nordenchef Dynabook

Bärbara datorer är integrerade i vilken IT-strategi som helst, men SpiceWorks har likväl konstaterat att över hälften av inköpare av teknik inte förväntar sig några ökade budgetanslag under 2020. Något som innebär att man som CIO på ett företag måste bevisa nyttan utrustningen gör på golvet, samtidigt som man tvingas tänja på sin budget och tänka hållbart.

Därför blir hantering av livscykler för dina elektroniska enheter allt viktigare. Något som i sin tur kan skapa större möjligheter för återförsäljare då livscykelhantering kan integreras i erbjudandet och hjälpa IT-chefer att få ut maximalt enhetsvärde. Därför vill vi uppmärksamma PCaaS-modellen och fördelarna med en väl specificerad livscykelhanteringstjänst.

PCaaS

Kanalpartners bör titta närmare på hur enheter passar kundernas bredare nätverk på lång sikt och hur de kan stötta kostnadshantering. PC as a Service-modellen (PCaaS), underlättar hantering av enhetens livscykel och tillgodoser företagens långsiktiga behov. Samarbete med leverantörer som erbjuder sådana tjänster gör det möjligt för kanalpartners att leverera mer attraktiva paket, där leverantören hanterar löpande support. PCaaS erbjuder en enhetlig månadskostnad för konfiguration och hantering av alla enheter. Innan man arbetar med den här modellen är det avgörande att räkna på vad en kunds anställda behöver för enheter och att sedan sätta upp mål.

Förberedelser och driftsättning

Mycket måste ske innan enheterna driftsätts. Driftsättningsklara enheter ger kunderna trygghet och minskar trycket på IT-teamet. Enheterna kan till exempel anpassas till företagets specifika nätverk och säkerhetskrav via förinställda BIOS-inställningar. Genom att på förhand förbereda enheterna så de är redo att användas från dag ett erbjuds även återförsäljare en möjlighet att tillföra värde via konsulttjänster och konfigureringstjänster. Precis som enhetskonfiguration kan vara ett bekymmer, så är själva installationen även det. Distributionstjänster, med installation på plats som utförs av utbildade tekniker som exempelvis kan ta isär äldre enheter, migrera data och installera mjukvara på nya modeller kan hjälpa till att göra processen enklare och erbjuda betydande värde.

Nedtid för enheter

När enheterna har konfigurerats och distribuerats måste de hanteras och underhållas. För flexibilitet, bekvämlighet, hastighet och kostnadseffektivitet bör återförsäljare söka PCaaS-erbjudanden där supporttjänster on-demand ingår. Exempel på detta är paket som erbjuder reparationer på plats eller byte av enheter – där en ersättningsenhet tillhandahålls redan nästa arbetsdag, eller genom upphämtning och retur. Än bättre är fortfarande en centraliserad portal som gör det möjligt för företag att hantera och spåra sina tillgångar för att upprätthålla högkvalitativ prestanda, utvärdera teknisk information och spåra supportärenden i realtid.

Säkerhet är en annan viktig faktor. I det sällsynta fallet med en cyberattack eller en oavsiktlig omformatering av en enhet kan kunder tappa värdefull data – vilket orsakar kostnader och renomméskador. Detta innebär en robust rutin för återställning av data som även innefattar möjlighet att formatera på distans.

Genom att främja livscykelhantering kan återförsäljare bättre stödja sina kunder. Livscykelshantering för enheter som en del av en PCaaS-driven IT-strategi kan även hjälpa IT-chefer att uppfylla sina affärsmål. För att få till stånd en sådan strategisk förändring är det återförsäljarnas uppgift att utbilda sina kunder om fördelarna med att fokusera på livstidsvärde snarare än initialkostnad och att tillhandahålla konsultation och support över hela livscykeln för installationen.

Related Articles