Nordion Energi och Gasgrid Finland lanserade idag initiativet Nordic Hydrogen Route.
Detta skedde i närvaro av bland annat av Sveriges energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar.
Initiativet syftar till grön industrialisering, marknadsutveckling och till att stärka självförsörjningen av energi. Genom att bygga en vätgasinfrastruktur i Bottenviksregionen och en öppen vätgasmarkand fram till 2030, påskyndar Nordic Hydrogen Route omställningen mot att bli globalt ledande vätgas- och klimatpositiva ekonomier, skapa nya förutsättningar för nya investeringar och ökar tillgången till grön och konkurrenskraftig energi.
Företagen planerar att utveckla en infrastruktur av rörledningar som effektivt kan transportera energi från producenter till konsumenter för att säkerställa tillgången till en öppen, tillförlitlig och säker vätgasmarknad. En integrerad energiinfrastruktur kan koppla samman kunder i hela regionen, från vätgas- och e-bränsleproducenter till ståltillverkare, som är angelägna om att skapa nya värdekedjor och produkter samt att minska koldioxidutsläppen i sin verksamhet.
Vid lanseringen av Nordic Hydrogen Route kommenterade Sveriges energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar:
”Mitt och regeringens mål är tydligt: Vi måste snabba på elektrifieringen för att möta framtidens behov. Det skapar nya jobb, är avgörande för klimatet men också Sveriges självständighet.
Satsningen på vätgas är historisk och stärker Bottenviken som region samtidigt som det förstärker det nordiska samarbetet. Det är glädjande nyheter för en energiminister i en tid som denna!”
– En fungerande vätgasmarknad runt Bottenviken kommer att positionera regionen som en attraktiv investeringsmöjlighet, stimulera grön industrialisering och skapa nya arbetstillfällen. Med denna lösning kan Norden också bli självförsörjande på vätgas, säger Hans Kreisel, vd för Nordion Energi.
Den regionala efterfrågan på vätgas beräknas överstiga 30 TWh år 2030 och vara omkring 65 TWh 2050. En stor del av vätgasen förväntas produceras med hjälp av väl utbyggda land- och havsbaserade vindkraftverk i Bottenviksregionen. Produktionen möjliggör en utbyggnad på mer än 20 000 MW vindkraftskapacitet. Nordic Hydrogen Route kopplar samman produktionen med användarnas anläggningar via ett nätverk av ledningar som följer kustlinjen vid Bottenviken, med viktiga förgreningar till förväntade efterfrågecentra som Gällivare eller Kiruna. Målet är att infrastrukturen ska vara i drift 2030 och få en slutlig längd på cirka 1 000 km. Konceptet utvecklas tillsammans med intressenter längs värdekedjan.
– Förutom att främja regional ekonomisk tillväxt och nya investeringar kan Nordic Hydrogen Route starkt bidra till att Finland och Sverige når sina ambitiösa klimatmål. Det möjliggör också för länderna att bli ledande producenter av rena alternativa bränslen för flyg- och sjöfartsindustrin genom att transportera vätgas till nya produktionsanläggningar, säger Olli Sipilä, vd för Gasgrid Finland.