SAS välkomnar ny flygplanstyp för långflygningar

SAS välkomnar ny flygplanstyp för långflygningar 1

Det första av tre nya flygplan av modellen A321LR från Airbus börjar trafikera SAS nätverk i september 2020. Det nya flygplanet har tre reseklasser, precis som SAS övriga långdistansplan, och kommer att ge SAS en ökad flexibilitet att anpassa sig till den skandinaviska marknaden. De nya flygplanen, som är en del av SAS pågående förnyelse av flottan, kommer att bidra till att minska de klimatpåverkande utsläppen med 15-18 procent i jämförelse med tidigare generationer av motsvarande flygplan.

Airbus A321LR är ett narrow body-plan med en mittgång och specialutrustat för att kunna flyga längre sträckor och interkontinentalt. A321LR är en mindre flygplanstyp och har färre säten, än exempelvis A350, vilket ger SAS möjlighet att trafikera planen på nya rutter och att anpassa sig till förändringar när det kommer till efterfrågan på nya linjer och destinationer.

– För SAS är detta en helt ny flygplanstyp, som är otroligt väl anpassad till den skandinaviska marknaden och till våra resmönster. Det ger SAS möjlighet att erbjuda resenärerna fler interkontinentala rutter, färre mellanlandningar och kortare restider till och från Skandinavien. Det nya flygplanet erbjuder ett servicekoncept på samma nivå som SAS övriga långdistansflotta, och ger passagerarna samma fördelar, komfort och variation av reseklasser, säger Karl Sandlund, EVP & Chief Commercial Officer.

Flygplanet har 22 stolar i SAS Business-klass, 12 stolar i SAS Plus och 123 stolar i klassen SAS Go, det vill säga totalt 157 platser fördelat kring mittgången i kabinen. Stolarna är särskilt utvalda för just denna typ av flygplan för att optimera komforten i alla de tre reseklasserna, och möta resenärernas krav. Kabinen är utrustad med stämningsbelysning, höghastighets-WiFi samt har en lägre bullernivå, vilket ytterligare förbättrar upplevelsen ombord.

A321LR tillhör den nyaste generationen flygplan och förväntas minska de klimatpåverkande koldioxidutsläppen i samma storleksordning som när SAS introducerade A320neo-modellen i flottan. De klimatpåverkande koldioxidutsläppen för dessa är cirka 15-18 procent lägre i jämförelse med de från ett liknande flygplan av en äldre generation.

– Klimatfrågan är avgörande för flyget och SAS målsättning är att vara en föregångare när det gäller att minska utsläppen. Vi har som mål att minska koldioxidutsläppen med 25 procent till 2030. Den pågående förnyelsen av flottan, och våra nya långdistansplan, är en investering i ett mer hållbart flyg, fortsätter Karl Sandlund.

Det första planet av modellen A321LR tas i bruk den 18 september 2020 och kommer att trafikera mellan Köpenhamn och Boston. Det betyder att rutten från Köpenhamn till Boston blir en året runt-destination, vilket ytterligare stärker tillgängligheten för SAS resenärer till och från Nordamerika. Försäljningen av biljetter startar den 20 november 2019.

De nya linjerna för övriga A321LR-plan kommer att kommuniceras successivt under 2020. Flygplanstypen har tillräcklig räckvidd för att nå nordöstra USA, men kan även nå destinationer i Kanada, Mellanöstern och Indien från Skandinavien.

Related Articles