Östgötatrafiken, Linköpings kommun, VTI och Transdev har tillsammans med flera andra partners i samarbete skapat försöksverksamheten ELIN för att bedriva forskning kring självkörande minibussar i anslutning till Campus Valla och Vallastaden i Västra Valla, Linköping. Ambitionen är att starta försöket på öppen gata med två självkörande minibussar i höst.
Projektet går under namnet ”ELIN” och innebär att två självkörande minibussar snart kommer att köra en slinga inom universitetsområdet på öppen gata i Linköping. Avtal har nu tecknats med fordonstillverkarna Navya och EasyMile. De självkörande minibussar kommer att köras av Transdev, ett av Sveriges största mobilitetsföretag, som idag bland annat driver buss- och tågtrafik i och runt Linköping.
– Vi har förberett projektet i Linköping under en längre tid. När vi nu har full finansiering, organiserade forskningsfrågor och samverkan med engagerade och kompetenta partners är vi väldigt glada att gå från ord till handling. Transdev är idag ledande inom autonom mobilitet med 3,5 miljoner resenärer sedan 2005, världen över, och det blir spännande att kunna erbjuda den här teknologin till Linköpingsborna, säger Christian Monstein, innovationschef Transdev Sverige AB.
Med det här försöket hoppas aktörerna i projektet att ta reda på hur elektrifierade och självkörande minibussar kan komplettera den befintliga kollektivtrafiken och därmed öka kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot den privatägda bilen.
– För att uppnå våra klimatmål och för att våra växande städer ska kunna behålla sina attraktiva miljöer behöver fler resa kollektivt. För att lyckas med det behöver vi testa nya lösningar för att se hur dessa passar ihop med det traditionella systemet och på vilket sätt vi som samhälle organiserar oss runt dessa. Det här försöket är ett första steg för att utvärdera flexibla och kundanpassande lösningar i Valla, säger Sofia Malander på Östgötatrafiken.
– Flera nya fordonsslag kommer i en nära framtid att behöva samsas i stadens gatu- och trafikinfrastrukturer. Projekt ELIN är ett viktigt projekt för Linköpings kommun för att utvärdera hur ett nytt kommande fordonsslag kan samverka med övriga fordon i stadsmiljön och vilka behov det ställer på staden, säger Jonas Sjölin, stadsmiljöchef på Linköpings kommun.
Försöket är resultatet av ett samarbete mellan privata och offentliga aktörer samt akademiker. I konsortiet ingår Akademiska Hus, Linköpings kommun, Linköpings Universitet, Mjärdevi Science Park, RISE Research Institutes of Sweden, Transdev Sverige, VTI Statens väg-och transportforskningsinstitut och Östgötatrafiken.
– Mobilitetsarenan öppnar upp för väldigt många områden där spännande forskning kan bedrivas i ett verkligt sammanhang. Det som är extra roligt är att det finns forskningsområden för alla samarbetspartners oavsett om man har sin bas inom akademi, offentlig eller privat sektor. Arenan är tänkt att vara en plattform även för nya partners att kunna ansluta sig till, säger Anna Anund, forskningschef på VTI.
Just nu pågår förberedelser för att kunna starta försöksverksamheten. I dessa förberedelser ingår iordningställandet av driftorganisation, praktiska justeringar i trafikmiljön samt ett nära samarbete med Transportstyrelsen för att få det tillstånd som krävs. Ambitionen är att starta trafiken i höst.
Mer information om försöket:
- Två separata fordon trafikerar en slinga på cirka 2 km.
- 10-13 passagerare ombord.
- En säkerhetsförare kommer att vara ombord för att övervaka körningen, men också i egenskap av kundvärd.
- Försöket är ett experiment och därför inte en formell del av den traditionella kollektivtrafik som Östgötatrafiken tillhandahåller. Trafiken kan komma att förändras och ställas in vid olika tillfällen beroende på pågående forskningsprojekt, väderlek, evenemang med mera.