Sju av tio svenskar, 69 procent, vill införa en klimatmärkning för digitala tjänster.
Det visar en ny Sifo-undersökning som datacenteroperatören DigiPlex låtit genomföra.
– En stor majoritet av svenskarna vill kunna göra gröna val och minska sin klimatpåverkan – även på internet, säger Fredrik Jansson, strategichef på DigiPlex.

Fredrik Jansson, Chief Strategy and Marketing & Communication Officer at DigiPlex
Varje gång vi streamar en TV serie, går in på sociala medier eller loggar in på vår internetbank startar en process i ett datacenter som förbrukar el och släpper ut koldioxid. I dag beräknas datacenter och digital infrastruktur stå för 3 procent av den globala elförbrukningen och för 2 procent av världens koldioxidutsläpp. Koldioxidutsläppen från datacenter globalt ligger redan i nivå med de från flygindustrin, och om utvecklingen fortsätter i samma takt kan datacenterindustrin komma att stå för runt 20 procent av elförbrukningen och 5,5 procent av koldioxidutsläppen inom en 5–10 års period.
Sifo-undersökningen visar att sju av tio svenskar, 69 procent, vill införa en klimatmärkning av digitala tjänster. Ännu fler, 72 procent, tycker att det är viktigt att digitala tjänster har en så liten klimatpåverkan som möjligt.
– Om du streamar film genom ett energislukande datacenter som drivs på el från brunkol så bidrar det i allra högsta grad till klimatförändringarna. Dagens konsumenter vill i högre utsträckning kunna göra ett aktivt grönt val, även när det gälle
r att använda olika tjänster på internet, säger Fredrik Jansson.
Samtidigt är mindre än en fjärdedel av svenskarna, 23 procent, beredda att använda internet och digitala tjänster mindre, även om det skulle minska den negativa klimatpåverkan.
– Internetanvändning är en naturlig del av vardagen som få kan eller vill avstå ifrån. Men konsumenter kan ställa krav på leverantörer att deras digitala tjänster ska vara klimatsmarta, energieffektiva, använda sig av förnybar el och orsaka minimala koldioxidutsläpp, och då är det heller ingen överraskning att 74 procent önskar att leverantörerna rapportera
r sin elförbrukning och klimatpåverkan i till exempel sin årsredovisning, säger Fredrik Jansson.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Sifo på uppdrag av DigiPlex och slutfördes i
september 2019. Totalt har 1 001 svenskar, 18–79 år, från ett riksrepresentativt urval svarat på frågor om digitala tjänster, dess klimatpåverkan och andra relaterade frågor. Totalen i
tabellerna är inte alltid 100% på grund av avrundning.
Bilaga
Om du använder dig av streamingtjänster för video eller musik, eller handlar via internet, hur viktigt eller oviktigt tycker du att det är att dessa digitala tjänster har en så liten klimatpåverkan som möjligt?
Svarsalternativ | Totalt | 18–29 år | 30–49 år | 50–64 år | 65–79 år |
Mycket viktigt | 33% | 33% | 24% | 40% | 39% |
Ganska viktigt | 39% | 39% | 46% | 37% | 29% |
Ganska oviktigt | 11% | 13% | 15% | 8% | 5% |
Helt oviktigt | 4% | 3% | 7% | 2% | 1% |
Jag använder inte streamingtjänster eller handlar via internet | 7% | 3% | 1% | 6% | 22% |
Tveksam, vet ej | 7% | 8% | 7% | 7% | 5% |
Vad anser du om förslaget att det bör införas en klimatmärkning för digitala tjänster?
Svarsalternativ | Totalt | 18–29 år | 30–49 år | 50–64 år | 65–79 år |
Mycket bra | 30% | 31% | 26% | 36% | 28% |
Ganska bra | 39% | 44% | 39% | 37% | 37% |
Ganska dåligt | 9% | 9% | 10% | 7% | 7% |
Mycket dåligt | 5% | 1% | 7% | 5% | 5% |
Tveksam, vet ej | 18% | 16% | 18% | 15% | 23% |
Skulle du använda internet och digitala tjänster mindre om det skulle minska den negativa klimatpåverkan?
Svarsalternativ | Totalt | 18–29 år | 30–49 år | 50–64 år | 65–79 år |
Ja | 23% | 21% | 24% | 26% | 21% |
Nej | 46% | 49% | 50% | 39% | 43% |
Tveksam, vet ej | 31% | 30% | 26% | 35% | 36% |
Vad anser du om förslaget att leverantörer av digitala tjänster så som streamingtjänster och andra internettjänster bör redovisa sin elförbrukning och klimatpåverkan, till exempel i sin årsredovisning?
Svarsalternativ | Totalt | 18–29 år | 30–49 år | 50–64 år | 65–79 år |
Mycket bra | 39% | 43% | 34% | 45% | 34% |
Ganska bra | 35% | 36% | 37% | 30% | 37% |
Ganska dåligt | 7% | 7% | 10% | 4% | 7% |
Mycket dåligt | 4% | 3% | 5% | 4% | 2% |
Tveksam, vet ej | 15% | 10% | 14% | 16% | 19% |