Skånetrafikens hållbarhetsredovisning 2021 konstaterar att även det gångna året präglades av pandemin, med bland annat med ett minskat resande som följd.
Resandet med Skånetrafiken låg 2021 under nivåerna från tiden före pandemin och verksamhetens marknadsandel gentemot bilen sjönk.
Hållbarhetsarbetet däremot, befästes och utökades.
Under 2021 minskade de sammanlagda CO2-utsläppen från tåg-, buss- och spårvagnstrafiken med åtta procent mätt per körd kilometer jämfört med 2020. Skånetrafiken minskar därmed CO2-utsläppen för femte året i rad. Minskningen härleds bland annat till införandet av elbussdrift med ett stort antal elbussar i Malmö.
– Jag är stolt över de höga ambitioner vi har för den skånska kollektivtrafiken, inte minst kring hållbarhetsarbetet. Vi elektrifierar allt fler bussar och vi har också tagit bort detaljkrav om bussars ålder för att istället löpande underhålla dessa så att våra resenärer möts av moderna och trygga fordon, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Skånetrafiken utökade också licensen Bra Miljöval för sin trafik, utvidgade och förbättrade hållbarhetskravställningen i sina avtal och Kollektivtrafiknämnden antog nya och ambitiösa klimat- och sociala mål för trafiken.
– Trafiken drivs på förnybara bränslen och förnybar energi och tack vare teknikutvecklingen inom batterier har vi kunnat påbörja en omställning av busstrafiken till förnybar eldrift. Nästa steg är klimatneutrala resor, säger Iris Rehnström, miljö- och hållbarhetsansvarig på Skånetrafiken.
Men för maximal nytta behöver det kollektiva resandet öka.
– Ju fler som reser med oss desto mer kan vårt arbete bidra till minskade klimatutsläpp och social nytta i Skåne och globalt. Vi behöver agera på det faktum att man minskar sina klimatutsläpp med 90 procent genom att åka kollektivt jämfört med att köra bil, säger Iris Rehnström.
Tillsammans med andra trafikhuvudmän och organisationen Ethical Trade Initiative bildades under 2021 en arbetsgrupp för att hantera hållbarhetsrisker i leverantörskedjor. Det togs också ett initiativ till genomförande av en hållbarhetsrevision hos en belgisk fordonsleverantör tillsammans med trafikföretaget Nobina. Detta initiativ innebär ett mer långtgående ansvarstagande av Skånetrafiken i det gemensamma arbetet för mer hållbara leverantörskedjor.
– Kollektivtrafiken kommer ha en avgörande betydelse för den gröna omställningen. Samtidigt som vi ser till att kollektivtrafiken blir ännu mer hållbar är det viktigt att vi får fler att vilja resa för att få största klimatnytta, säger Lars Hansson (C), 1:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Hållbarhetsredovisningen innehåller nyckeltal för miljö, socialt och ekonomiskt arbete. Miljönyckeltalen omfattar trafik med tåg, buss, spårvagn och serviceresor i Skåne. För första gången redovisas även miljönyckeltal för riksfärdtjänst, färdtjänstresor och sjukresor som genomförs av upphandlade aktörer för Skånetrafikens räkning utanför Skåne samt miljönyckeltal för tågersättande busstrafik.