How would you like to contact us?

Svenskarna köper julklapparna på nätet men flertalet överväger inte miljöaspekten

Svenskarna köper julklapparna på nätet men flertalet överväger inte miljöaspekten 1

Svenskarna julhandlar på nätet för att slippa trängsel, köer och för att få ett bättre utbud. Men majoriteten överväger inte miljöaspekten när de handlar på nätet.

De som bryr sig köper produkter av högre kvalitet som håller längre och gör miljövänliga val när det är möjligt. En femtedel säger att de valt att ge bort digitala prenumerationer istället för materiella produkter på grund av miljömässiga anledningar. Det framgår av PayPals undersökning om svenskarnas julshopping i år.

Med mindre än en månad kvar till julafton har svenskarna börjat handla julklappar. En undersökning från PayPal visar att det stora flertalet av svenskarna, nästan 7 av 10, kommer att köpa åtminstone en av julklapparna online. Varannan svensk kommer att köpa hälften av sina julklappar online. Och tittar man närmare på åldersgruppen 16-55 år så köper de en majoritet av julklapparna online. Svenskarna föredrar att köpa julklapparna på nätet eftersom man inte gillar folkmassor och köer som har en tendens att eskalera inför jul (45 %), man tycker det är billigare (46 %) och att man där enklare hittar det man söker. Tittar man närmare på de glesare befolkade områdena i Norrland i undersökningen är utbudet en av de stora anledningarna till att man handlar på nätet.

-Att handla julklappar kan i sig vara stressigt och folksamlingar och köer gör det inte bättre, så det är inte konstigt att svenskarna handlar där det är lugnare – hemifrån eller på kontoret eller från sängen innan man somnar. Undersökningen visar också att en del gör julklappshandlingen från badrummet. För oss på PayPal såväl som för många återförsäljare är detta den mest krävande tiden på året – vi måste prestera på topp både vad gäller teknik och säkerhet eftersom betalningsfrekvensen är långt över vårt genomsnitt på 27 miljoner transaktioner per dag, säger Jonas Breding, Nordenchef på PayPal.

Undersökningen visar samtidigt att få svenskar beaktar miljöaspekter när de handlar på nätet. 56 procent uppger att de inte tänker på miljön när de handlar på nätet och bara 14 procent säger att de handlar mer miljövänligt jämfört med ett år sedan. Undersökningen visar vidare att kvinnor är de som generellt tänker mest på miljöaspekten (31% jämfört med 23% bland männen) liksom de som bor i storstadsregionerna (33% jämfört med 23% i övriga landet).

-Det finns en stor medvetenhet kring konsumtionens miljöpåverkan, men den avspeglar sig inte i vårt shoppingbeteende. 11 procent uppger visserligen att det är ett undantag man gör vid julklappsshoppingen. Det är nog bara en tidsfråga innan det ändras. Undersökningen visar att de som bryr sig köper produkter av högre kvalitet som håller längre och gör miljövänliga val när det är möjligt. En av fem väljer digitala prenumerationer istället för materiella produkter av miljömässiga skäl, säger Jonas Breding.

-Detta är inte bara en växande trend i Sverige utan över hela världen: vår senaste mCommerce-undersökning1 visar att 1 av 10 av internationella konsumenter överväger miljöaspekten när de handlar (så i Sverige är denna siffra högre). Långsamt men säkert är vi alltså på väg mot ett mer etisk shoppingbeteende: 88 procent av företagen är medvetna om det här, och 13 procent uppger att man har köpt en produkt på grund av att den var hållbart producerad eller miljövänlig under de senaste 12 månaderna, så de e-handlare som är bra på hållbara alternativ kommer att ha en växande konkurrensfördel, inte bara lokalt utan också i andra länder, fortsätter Jonas Breding.

Related Articles