Tid tillsammans med hjälp av teknikens magiska värld

Tid tillsammans med hjälp av teknikens magiska värld 1

Elgigantens julkampanj uppmuntrar till tid tillsammans. Efter att ha analyserat vad som faktiskt blev storsäljarna under årets julhandel kan det konstateras att det blev produkter som, på ett eller annat sätt, möjliggör just detta.

Sättet vi umgås på har förändrats med tiden. Vi umgås inte längre på samma sätt som vi gjorde förut. Detta blir extra tydlig när man ser närmre på sättet som barn och unga umgås på idag, där stor del av gemenskapen och leken finns online. I Elgigantens Tekniktrubbelrapport som lanserades tidigare i år framgår det att 39 % av svenskarna tror att det är svårt för föräldrar att ha översikt över barnens digitala liv. Med årets julkampanj uppmuntrar Elgiganten därför att ge tid tillsammans. Med hjälp av teknik och digitala verktyg kan man bjuda in varandra till sin egen värld. Något som kan ge föräldrar möjligheten att bli delaktiga i sina barns digitala liv.

– Ju stressigare samhället blir, desto tydligare blir det också att vi måste ta tillfället i akt och spendera mer tid tillsammans. Men på samma gång har gränserna för vad tid tillsammans faktiskt är blivit otydliga. Virtuell tid tillsammans kan vara mer värdefullt för vissa än att ses ”irl”, säger Camilla Everberg, marknadschef på Elgiganten.

I årets julkampanj ”Ge tid tillsammans” får man följa Alma. Hon är som vilken tonåring som helst, ser ingen direkt skillnad mellan livet online och offline. Hennes pappa vill inget hellre än att spendera mer tid med sin dotter och han söker med ljus och lykta efter olika sätt att ta sig in i hennes värld. Men det är svårt. Alma märker sin pappas ansträngningar och inser att det är hon som måste öppna dörren, och släppa in honom i hennes värld. Detta gör hon genom en julklapp hon valt med omsorg. Nu lanseras del två av årets julkampanj. Då får man återigen följa Alma och hennes pappa och se hur julklappen fört dem närmare varandra.

– Årets julkampanj skildrar generationernas olika syn på att umgås. Som uppföljning till den integrerade kampanjen som varit live under december lanserades nu del två. Uppföljningen visar hur de presenter vi ger, och får, kan möjliggöra mer tid tillsammans året runt, säger Camilla Everberg.

Exempel på hårda klappar som ökat i försäljning hos Elgiganten är robotdammsugare, träningsklockor och gaming tillbehör. Med en robotdammsugare får man mer tid över för varandra, med träningsklockor kan man göra löpning till tid tillsammans och med gaming prylar kan man bjuda in varandra till sin egen digitala värld.

Related Articles