How would you like to contact us?

Zalando inför obligatorisk hållbarhetsstandard för partnervarumärken

Zalando inför obligatorisk hållbarhetsstandard för partnervarumärken 1

Zalando är den första återförsäljaren att använda modulen Higg Brand & Retail (BRM) från Sustainable Apparel Coalition för att göra obligatoriska hållbarhetsbedömningar av sina egna och sina partners varumärken.

Samarbetet är ytterligare en pusselbit i Zalandos hållbarhetsstrategi do.MORE, och initiativet gör att branschen närmar sig ett gemensamt system för standardiserade mätningar som ska leda till meningsfulla och varaktiga förbättringar.

–Som Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil vill vi höja ribban, ligga i framkant och engagera våra partners i kampen mot några av vår tids viktigaste frågor — klimatförändringar, resursanvändning och arbetstagares rättigheter. Inom ramen för vår hållbarhetsstrategi do.MORE har vi gjort bedömningar av vissa etik- och hållbarhetsparametrar som är obligatoriska för våra varumärkespartners. Senast år 2023 kommer vi enbart samarbeta med partners som uppfyller dessa, säger Kate Heiny, Hållbarhetschef på Zalando.

Det nya samarbetet mellan Zalando, Sustainable Apparel Coalition (SAC) och Higg Co ämnar påskynda en global hållbarhetsstandard inom modeindustrin. Zalando är den första återförsäljaren att använda SAC:s uppdaterade version av Higg Brand & Retail Module (Higg BRM), med syftet att göra obligatoriska hållbarhetsbedömningar av de varumärken som säljs på företagets plattform. Samarbetet är ett stort steg mot branschomfattande förändringar då Zalando kommer att samla in jämförbara hållbarhetsdata från sina partnervarumärken och därigenom få en uppfattning om vilka utmaningar branschen står inför. Zalando kommer i samarbete med sina partnervarumärken att använda datan för att identifiera trender och undersöka vilka lösningar som kan leda till meningsfulla förbättringar.

– Den uppdaterade versionen kommer att utgöra en global standard för varumärken och återförsäljare inom modebranschen och kan användas för att mätning och diskussioner kring hållbarhetsprestanda. För första gången kommer vi ha jämförbara data på branschnivå som hjälper oss att identifiera förbättringsområden och dessutom samarbeta kring lösningar, säger Kate Heiny.

Higg BRM är ett verktyg som varumärken och återförsäljare kan använda för att bedöma etiska och miljömässiga parametrar såsom mänskliga rättigheter, rättvisa löner och koldioxidutsläpp. Utifrån resultaten kan användarna sedan göra prioriteringar i sitt hållbarhetsarbete. Alla varumärken och återförsäljare som är medlemmar i SAC kommer så småningom att använda Higg BRM för att mäta sin hållbarhetsprestanda och framsteg så att klädindustrin ska kunna jämföra hållbarhet på branschnivå.

–Zalandos beslut att göra användningen av Higg BRM obligatorisk för våra varumärkespartners kommer att fungera som en katalysator som ska föra branschen samman mot ett standardsystem för hållbarhetsmätning. På så sätt kan vi genomföra och få till stånd varaktiga förändringar, säger Amina Razvi, Executive Director på SAC.

SAC är den ledande hållbarhetsorganisationen för kläd-, sko- och textilbranschen. Organisationens 250 globala medlemmar samarbetar för att utveckla Higg-indexet, en uppsättning hållbarhetsverktyg som utvärderar social och miljömässig hållbarhetsprestanda, identifierar förbättringsområden och möjliggör den miljömässiga och sociala transparens som konsumenterna efterfrågar. Higg Co utvecklar den tekniska plattform som ligger till grund för Higg-indexet.

–Det är verkligen påfallande hur Coronakrisen har satt fokus på många av de utmaningar som branschen står inför. Det som kommer vara avgörande för branschen är att upprätthålla starka affärsrelationer, verkar för sunda värderingar om hållbarhet och omsorg för arbetstagarnas hälsa, säkerhet och välbefinnande runt om i världen samt använda hållbarhet som utgångspunkt för både återhämtning och återuppbyggnad, avslutar Amina Razvi.

Related Articles