Laddstationer för elbilar lågt prioriterat av svenskarna
Hem TRANSPORT Laddstationer för elbilar lågprioriteras av svenskarna

Laddstationer för elbilar lågprioriteras av svenskarna

Publicerat av: Redaktionen

Laddstationer för elbilar rankas som det näst minst viktiga området inom energisektorn av svenskarna.

Trots den snabba tillväxten av elbilsmarknaden anses andra områden mer relevanta. Det visar färska siffror från Sustainable Brand Index.

Laddstationer för elbilar fortsätter att minska i betydelse för svenska konsumenter. Det visar data från hållbarhetsstudien Sustainable Brand Index. Enligt undersökningen, som omfattade ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16–75 år, placerades laddstationer för elbilar som det näst minst prioriterade området av 26 stycken inom energisektorn under 2024. Detta kan indikera en förändrad syn på vad som är viktigast för att skapa en hållbar framtid inom energi och transporter.

Minskad prioritet trots ökande fokus på hållbarhet

Trots den snabba tillväxten av elbilsmarknaden anser svenska konsumenter att andra områden, såsom biologisk mångfald och forskning & utveckling, är mer prioriterade. Detta resultat kan spegla en tro på att den nuvarande infrastrukturen för laddstationer är tillräcklig.

Laddstationer för elbilar lågt prioriterat av svenskarna“För många svenskar har laddstationer blivit en hygienfaktor – något som förväntas finnas överallt. Detta gör att intresset för frågan avtar och fokus istället riktas mot andra hållbarhetsområden som upplevs som mer kritiska. Det innebär inte att det stämmer utan det är viktigt för marknadens aktörer att finna nya sätt att engagera i frågan” säger Erik Elvingsson Hedén, vd på SB Insight.

Förväntningar och framtida utveckling

Resultatet av undersökningen pekar på ett behov av att omvärdera hur laddstationer för elbilar kommuniceras och prioriteras i framtida hållbarhetsstrategier, särskilt med tanke på målsättningarna om ökad elektrifiering av fordonsflottan.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2024 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2023 – februari 2024. Totalt 432 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.


SB Insight är en Stockholmsbaserad insiktsbyrå och grundare av Sustainable Brand Index – Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Specialister inom branding och hållbarhet som förser välkända och etablerade varumärken med beslutsunderlag som omfattande konsumentdatainsikter, analyser och expertråd om hur hållbarhet påverkar varumärkesimage, kommunikation och affärsutveckling.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>