För tredje året i rad presenteras SKI Hållbarhetsindex för telekombranschen.
Resultatet visar att kunderna är nöjda med telekombranschens hållbarhetsarbete – men att kännedomen fortfarande brister.
Årets upplaga av SKI Hållbarhetsindex för telekombranschen ger godkänt till branschen som helhet. Analysen, som baseras helt på kundernas uppfattning – och tillämpar betygsskalan 0 till 100 – visar att både mobil- och bredbandssektorn når över godkänd-nivån på 60 poäng vilket betyder att kunderna är i stort sett nöjda.
Samtidigt framkommer att det finns utrymme för förbättring – särskilt på mobilsidan.
Enligt Love Westin, analyschef på SKI, saknar många kunder helt kännedom om sina leverantörers hållbarhetsarbete, vilket är unikt jämfört med andra branscher som ingår i SKI:s mätningar. Särskilt tydligt är detta bland privatkunder.
Här finns mycket att vinna anser han, i synnerhet som hållbarhet har blivit en viktigare faktor när det kommer till att bygga starka relationer till sina kunder.
– Våra studier visar att aktörer som upplevs ta samhällsansvar har både nöjdare och mer lojala kunder. Det är därför viktigt att företag stärker kännedomen kring sitt hållbarhetsarbete för att säkra en långsiktig relation till sina kunder, säger han.
Förbättrad kommunikation kan vara nyckeln
Ett av de viktigaste sätten att öka kännedomen är att förbättra kommunikationen kring hållbarhetsarbetet. Enligt SKI handlar det om att vara tydlig och transparent med vilka satsningar som görs och vilken påverkan de har. Att kunderna känner till och förstår företagets hållbarhetsinsatser kan vara avgörande för att bygga långsiktig lojalitet.
SKI understryker vik ten av att telekomföretag fortsätter utveckla både sitt hållbarhetsarbete och hur det kommuniceras till kunderna. För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle gäller det att se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde.
SKI, Svenskt Kvalitetsindex, har sedan 1989 genomfört studier och undersökningar som bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. En av studierna är SKI Hållbarhetsindex.