Varje år genomför Beijer Byggmaterial 19 000 leveranser i regionen Norra Norrland. Från 1 januari kör alla leveransbilar med fossilfria bränslen.
Det förväntas minska CO2-utsläppen med minst 80 procent jämfört med tidigare.
– Vi på Beijer Byggmaterial jobbar kontinuerligt med att utveckla vårt hållbarhetsarbete. Att bli klimatneutrala i våra transporter från Umeå upp till Kiruna är en viktig milstolpe, säger Stefan Löfgren, regionchef på Beijer Byggmaterial i Norra Norrland.
– Fokus på hållbarhet är allt viktigare för våra kunder och det är en självklarhet att vi som största aktör i regionen ska vara med och påverka så att vi kan få ner klimatavtrycket på våra byggen.
Beijer Byggmaterials sju byggvaruhus i Norra Norrland har alla egna kontrakterade åkerier som hanterar utleveranser till kunder. Drivmedlet på dessa bilar har nu ställts om från diesel till fossilfria alternativ, som till största del består av HVO100, ett förnybart växtbaserat bränsle.
Omställningen är viktig då Norra Norrland är ett geografiskt stort område och det totala antalet kilometrar blir många när man summerar ett år.
Målet är klimatneutralitet
Parallellt pågår ett arbete med att införa klimatneutrala alternativ på alla interna fordon, exempelvis baklastare, tjänstebilar och mindre egenägda transportbilar. Bland annat drivs idag i princip alla truckar som körs på lagren i Beijers byggvaruhus i regionen Norra Norrland på el.
– Beijer jobbar mot målet att på sikt bli helt klimatneutrala. Logistik och transport är ett område som påverkar mycket och där det redan gjorts stora åtgärder, säger Alexandra Rosenqvist, miljö- och hållbarhetschef på Beijer Byggmaterial.
Beijer Byggmaterials regioner i Stockholm och Syd kör sedan tidigare sina leveranser med fossilfria alternativ.
Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största helägda bygghandelskedja med 116 byggvaruhus och kakelbutiker över hela Sverige. Företaget omsätter cirka 12 miljarder SEK och har ca 2500 medarbetare.