Sociala medier får ungdomar att handla hållbart, men också att konsumera i onödan
Hem CIRKULÄR EKONOMI Ny studie: Unga handlar hållbart för att stärka självbilden i sociala media

Ny studie: Unga handlar hållbart för att stärka självbilden i sociala media

Publicerat av: Redaktionen

Var femte 18–30-åring handlar hållbart för att visa det i sociala medier. Och var fjärde anser att influencers får dem att köpa saker i onödan.

För den yngre generationen är en av de viktigaste drivkrafterna för mer hållbar konsumtion att stärka självbilden, visar Stena Recyclings nya rapport Circular Voice.

– Att sociala medier är viktigt för den yngre målgruppen är kanske inte förvånande, men att så många som var femte av dem mellan 18 och 30 år väljer gröna alternativ för att kunna visa upp det på sociala plattformar sticker ut, säger Gisela Lindstrand, Head of Sustainability, Brand & Communications på Stena Metall.

Att svenskarna anser sig vara miljömedvetna råder det inga tvivel om. I Stena Recyclings studie Circular Voice är det bara nio procent av de svarande som uppger att de inte bryr sig om att göra hållbara och miljövänliga val. I den yngsta åldersgruppen mellan 18 och 30 år är samma siffra endast fem procent.

För att motivera den yngre målgruppen att göra hållbara och mijlövänliga val i butikshyllan eller på nätet finns det en rad faktorer för både företag och organisationer att ha i åtanke:

Sociala medier får ungdomar att konsumera i onödan

Sociala medier påverkar ungas köpbeteende

Över en fjärdedel, 27 procent, får sin främsta information och inspiration kring vad som är hållbart och miljövänligt  genom sociala medier.

Mer än var femte person i den yngre målgruppen i studien (22 procent) svarar att stärkt självbild är en viktig drivkraft för hållbar konsumtion och nästan lika många (19 procent) konsumerar mer hållbart för att kunna visa upp det i sociala medier.

12 procent erkänner att det är viktigt för dem att deras val gör att andra människors bild av dem blir mer positiv.

Och var fjärde (23 procent) medger att influencers driver dem till fler onödiga spontanköp.

31 procent litar inte på att produkten är mer hållbar.

För de flesta som svarat i undersökningen är pris och bristande tro på hur hållbar produkten verkligen är, de högsta barriärerna för att få dem att välja ett mer miljövänligt och hållbart alternativ.

31 procent litar inte på att produkten eller tjänsten verkligen är mer hållbar. 56 procent säger att det är för dyrt.

–  Prislappen är förstås viktig för nästan alla konsumenter. Här gäller det att finna vägar att nå fram med budskap som kan motbevisa uppfattningen om att grönt alltid är dyrare. För företag är en omställning till en cirkulär ekonomi dessutom ofta både mer resurs- och kostnadseffektiv, säger Gisela Lindstrand.

Läs hela studien här

Stena Recycling är Sveriges ledande återvinningsbolag och en helhetspartner för att utveckla cirkulära lösningar i alla typer av verksamheter. Genom att hålla resurserna i omlopp spelar Stena Recycling en central roll i omställningen till en cirkulär ekonomi.

5 000 konsumenter i åldrarna 18–65 år i Sverige Norge, Danmark, Finland och Polen har deltagit i undersökningen som genomfördes av Ipsos i maj 2024. I Sverige deltog 1 000 konsumenter.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>