Den välbesökta lyxbilsutställningen i Norrvikens trädgårdar Aurora Concours i juli var också värd för diskussionsforumet The Aurora Talks om hyperbilar, innovation, elektrifiering och framtidens klassiker.
Michelins försäljningsdirektör Agostino Mazzocchi var en av huvudtalarna med ett anförande om att utveckla högpresterande däck – med respekt för jordens resurser.
–Alla våra däck tillverkas med respekt för jordens resurser och hållbarhet i fokus, sade han och konstaterade att Michelin är stolt över sin långa historia av innovation och nytänkande.
Redan för 125 år sedan var Michelin en del av La Jamais Contente (den aldrig nöjda) en belgisk elbil vilken som första vägfordon i världen kom upp i 100 km/h 1899. Med sin långa erfarenhet och expertis inom material och teknik kan man idag möta utmaningar bortom traditionella däck. Det nyligen presenterade projektet med däck för månbilar, Lunar Tyre-prototypen, är ett exempel som demonstrerar Michelins expertis inom kompositmaterial, vilket är en hörnsten för företagets fortsatta tillväxt.
Ett levande laboratorium
Agostino Mazzocchi beskrev också kraven för att utveckla däck som klarar avancerade påfrestningar, likt de som Koenigseggs hyperbilar utsätter däcken för.
– Ett högprestandadäck är absolut nödvändigt för att utnyttja en hypercars verkliga kapacitet. Att tillverka ett högprestandadäck kräver en komplex och kvalificerad process. Därför investerar Michelin 1,2 miljarder euro, för att fortsätta utveckla högprestandadäck som passar hyperbilarnas ständigt ökande behov, sade han.
Motorsporten ger Michelin goda möjligheter att testa sina produkter under tuffast tänkbara förhållanden.
– Pilot Sport-serien, är resultatet av ett nära samarbete med motorsporten, till exempel det klassiska sportvagnsracet Le Mans 24-timmarsloppet. Det är verkligen att likna vid ett levande laboratorium.
Därmed kan man säkerställa produkternas höga prestanda när de körs ända ner till den lagliga gränsen som är 1,6 millimeters mönsterdjup på sommardäck. Det är också Michelins rekommenderade minsta mönsterdjup.
– Om alla körde sina däck ner till det lagliga minimimönsterdjupet, skulle vi spara 128 miljoner däck i världen. Det motsvarar koldioxidutsläppen från ett litet land, summerade Agostino vikten av att fortsätta utveckla däck som idag är en komplicerad kompositprodukt.
Bland andra internationella talare märktes bilprofiler som Christian Koenigsegg, ägaren av hyperbilföretaget Koeningsegg, och australienska Alexandra Hirschi – världens främsta influencer inom lyxbilar under namnet SuperCar Blondie.