För första gången har elbilsbatterier levererat effekt direkt till det lokala elnätet i Göteborg. Det är ett genombrott för V2G-tekniken (Vehicle-to-Grid).
Teknikens potential är stor, då allt fler fordon kommer att utrustas med dubbelriktad laddning.
V2G-tekniken står inför ett genombrott. Vid två tillfällen under mars 2025 har fyra elbilar från Volvo Cars som var utrustade med dubbelriktad laddning levererat effekt motsvarande 111 kWh till Göteborg Energis lokala flexibilitetsmarknad Effekthandel Väst.

Genombrott för V2G-tekniken i Göteborg
– Detta är ett viktigt steg där vi är i framkant globalt med att visa att tekniken fungerar hela vägen. Nu öppnas möjligheten till ett mer ekonomiskt elbilsägande, säger Therese Caesar, ansvarig för Effekthandel Väst.
Hösten 2023 inledde Göteborg Energi och Volvo Cars ett pilotprojekt med specialutrustade bilar. Syftet var att testa hur en vanlig villaägare kan bidra med effekt från sitt elbilsbatteri till elnätet. Nu har tekniken framgångsrikt använts i skarpt läge, vilket också avslutar den gemensamma piloten.
Stor potential att bidra till energisystemet
Piloten visar att effekt kan säljas lokalt för att motverka kapacitetsbrist i elnätet och även kombineras med deltagande på den nationella stöd- och balanstjänstmarknaden, vilket kan gynna elbilsägarens ekonomi.
– Detta är helt klart en viktig insats, säger Volvo Cars projektledare Andreas Ropel.
Han var en av dem som från sin egen uppfart kopplade upp sin pilotbil i form av en modifierad Volvo EX40s batteri mot det lokala elnätet för att se hur det fungerade.
– Bidragen har varit enastående från många team, och vi börjar nu nå vårt mål. Våra första initiala tester är fortfarande i ett tidigt stadie, men de visar redan potentialen för hur våra produkter kan bidra till det stora energisystemet, säger han.