Transportföretag världen över står inför utmaningar med förarbrist inom flera viktiga branscher, bland annat transport och bygg.
För att möta detta problem utan att kompromissa med verksamhetens precision eller effektivitet, vänder sig många till helautomatiska drivlösningar.
Flera analyser, såsom en från SNAP, visar att bristen på lastbilschaufförer i Sverige är på en närmast ohållbar nivå. Företag kämpar för att hitta kvalificerade förare, vilket hotar produktiviteten och leveranssäkerheten.
Genom att förenkla körningen och minska komplexiteten i tunga fordon kan företag locka fler förare och samtidigt säkerställa hög effektivitet och precision.
– Med en helautomatisk växellåda kan förarna fokusera på det precisa arbete som krävs kan känna större trygghet i sina operativa resultat, säger Mats Hallgren, Area Sales Manager för Allison Transmission i Norden och fortsätter:
– De kan också känna sig lugna i att en helautomatisk växellåda minskar risken för att föraren övervarvar motorn eller orsakar skadlig belastning på drivlinan.
Breddar förarpoolen och effektiviserar utbildningen av nya förare
Ett exempel på hur helautomatiska drivlösningar används för att hantera förarbrist och förbättra precisionen är det australienska företaget Holcim, som har övergått till att rusta en stor del av sin fordonsflotta med Allison 3200 helautomatiska växellådor.
Med dessa fordon har företaget lyckats bredda sin förarpool och effektivisera utbildningen av nya förare.
– Det innebär att kandidater inte längre behöver ha de specialiserade färdigheter som krävs för att köra ett stort manuellt fordon, men ändå kan bli en värdefull tillgång för vårt team, säger Dave King, Regional Logistics Manager på Holcim Australia, och fortsätter:
Holcims betongbilsförare genomgår ett omfattande utbildningsprogram, där enkelheten med en helautomatisk växellåda bidrar till trygghet och säkerhet.
– Vi gör dessutom väldigt många stopp/start, mycket tomgångskörning, manövrering och arbetar med lutningar på upp till 12 grader. Ofta när vi backar mot betongpumpar har vi två lastbilar som matar in en pump. Den smidiga precisionen hos en helautomatisk växellåda hjälper förarna att positionera sina utmatningsrännor med större noggrannhet, säger Dave King.
Med helautomatiska växellådor kan företag navigera de utmaningar förarbristen innebär och samtidigt upprätthålla hög operativ standard.
– Det är svårt att hitta ny talang som kan prestera på den nivå som krävs idag. För att göra körning mer attraktivt som karriär, kan transportörer investera i lösningar som gör fordonet mer bekvämt. Det är viktigt att alla komponenter i fordonet samverkar för att erbjuda god manövrerbarhet, effektivitet och kraft i alla situationer. Med rätt drivlösningar får man dessa kvaliteter och kan därmed göra yrket mer attraktivt genom att erbjuda en smidigare körupplevelse, avslutar Mats Hallgren.
Allison Transmission (NYSE: ALSN) är en ledande designer och tillverkare av drivlösningar för kommersiella och försvarsfordon, samt världens största tillverkare av helautomatiska växellådor för medelstora och tunga fordon som förbättrar sättet som världen fungerar på. Allisons produkter används i en mängd olika fordon, inklusive vägbilar (distribution, avfall, byggnad, brand och räddning), bussar (skola, transfer och turistbuss), husbilar, motorfordon och utrustning (energi, gruvdrift och byggnadsapplikationer) och försvarsfordon (hjul och spår).