Från och med tisdag den 29 oktober kör SL en elektrisk bärplansbåt i en direktlinje mellan Ekerö och Klara Mälarstrand i Stockholms innerstad. Linjen är ett pilotprojekt som testas i kollektivtrafiken.
Bärplansbåten som kommer trafikera sträckan på tisdagar till lördagar kör på prov fram till augusti 2025 men gör uppehåll under vintern.
– Vi är stolta över att vi nu kan börja ett historiskt pilotprojekt med att köra en elektrisk bärplansbåt i kollektivtrafiken mellan Stockholms innerstad och Ekerö. Vi kan därmed erbjuda resenärerna en unik Mälarresa som är tyst, snabb och miljövänlig, säger Gustav Hemming (C) klimat- och infrastrukturregionråd
– Vi gör det här för att våga visa vägen i den gröna omställningen till sjöss. På Ekerö ser vi tydligt hur det också finns möjlighet att göra stora tidsvinster sjövägen då restiden kan halveras med bärplansbåten – vilket skulle kunna få fler att ställa bilen och köpa ett SL-kort i stället.
Projektet är ett samarbete mellan Region stockholm och båttillverkaren Candela, samt Trafikverket som stödjer projektet ekonomiskt . Trafikförvaltningens roll i projektet är att testköra fartyget och utvärdera hur det fungerar, med målet att utveckla nya lösningar för snabba, utsläppsfria passagerarfartyg som bidrar till en hållbar sjötrafik.
– Trafikverket stödjer med forskningsmedel för att projektet bidrar till att stärka sjöfarten roll i transportsystemet och på så sätt öka nyttjandet av vattenvägarna, säger Charlott Andersson på strategisk utveckling på Trafikverket.
Resan tar ungefär 30-32 minuter. Det kan jämföras med ordinarie linje som kör 45 minuter utan hållplatsstopp. En elektrisk bärplansbåt drar upp till 80 procent mindre energi än konventionella dieseldrivna fartyg av motsvarande storlek.
Forskning kring teknikutveckling
Båttillverkaren Candela som också äger fartyget Nova ser pilotsamarbetet med trafikförvaltningen som en viktig pusselbit i sin färd med att introducera bärplansfartyg för den kommersiella marknaden.
– Det är fantastiskt kul att det här händer i Stockholm först. Med bärplanstekniken kan vi utnyttja vattenvägarna mycket bättre än idag samtidigt som vi kapar utsläppen från kollektivtrafiken, säger Gustav Hasselskog, vd på Candela.
Fartyget Candela P12 drivs av 100 procent el. Laddningen sker i huvudsak vid Norr Mälarstrand.
Det finns plats för upp till 25 resenärer, varav 1 rullstolsplats och 2 prioriterade sittplatser. 3 till 4 cyklar ryms inne i kupén. Det är besättningen som avgör om det är fullt. Elcyklar är dessvärre inte tillåtna ombord.
På en del av sträckan är det hastighetsbegränsningar, men projektet har tillfällig dispens för att köra i 18 knop på sträckan Gröndalsbron – Klara Mälarstrand, dock ej under juni-augusti. På öppet vatten är det fri fart, så mellan Ekensberg och Ekerö får den åka snabbare. Marschfastigheten för bärplansbåten är omkring 25 knop.
Tiderna kommer finnas vid kajplatserna och på sl.se/nova där man också hittar information om fartyget är ur drift någon eller några dagar, då på grund av t.ex. mjukvaruuppdateringar eller annan intrimning som är en naturlig del av testprocessen.
Fartyget avgår strax innan eller samtidigt som linje 89. Om en tur ställs in gäller inte resegarantin. Istället hänvisas resenärerna till ordinarie trafik.
SL-kortet gäller.
SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer. Varje dag reser 700 000 personer med SL.