Wavin har lanserat en cirkulär ”take back-tjänst” för plaströr, där rören samlas in från byggen för att återvinnas och återintroduceras i produktionen.
Målet är att minska avfallet, sänka koldioxidutsläppen och bidra till en mer hållbar byggsektor.
– Förväntningarna på producenter att ta miljöansvar ökar och vår take back-tjänst är ett konkret steg för att visa hur vi kan göra skillnad, säger Mikael Gabrielsson, försäljningschef för VA på Wavin.
Take back-tjänsten innebär att insamlade plaströr – oavsett leverantör – samlas upp i containrar på byggarbetsplatser, varpå de hämtas av en extern partner för återbruk. Efter tvättning och krossning omvandlas materialet till pellets, som sedan används i produktionen av nya rör.

Genom att samla in och återvinna mixade plaströr kan Wavin minska CO2-utsläppen med 30 procent.
Ekonomiska och miljömässiga fördelar
För entreprenörer och kommuner innebär take back-tjänsten både miljömässiga och kostnadsmässiga fördelar. De slipper kostnader för avfall och får dessutom ersättning för det insamlade materialet. Som en extra fördel får de som deltar ett certifikat som visar hur mycket koldioxid de reducerar genom att ta del av tjänsten.
– Vi ser detta som en naturlig utveckling av vårt ansvar som tillverkare. Genom att minska byggavfall och använda återvunnet material kan vi sänka koldioxidutsläppen och minska trycket på naturresurserna, säger Oleksandra Furman, Digitalization Sustainability Manager på Wavin.
Liknande tjänster har redan implementerats i andra länder, exempelvis i Nederländerna och Tyskland, men detta är den första satsningen av sitt slag i Sverige.

Liknande take back-tjänster i andra länder, till exempel i Nederländerna.
– Eftersom vi kan samla in och återvinna mixade plaströr kan utsläppen minska med upp till 30 procent och den separata insamlingen möjliggör en återvinningsgrad på hela 98 procent jämfört med blandat byggavfall. Om fler branschaktörer ansluter sig kan vi skapa en ny standard för branschen, fortsätter Oleksandra Furman.
Enkel implementering och framtida potential
Take back-tjänsten är enkel att implementera och använda via en digital beställningsplattform i en app eller på en webbplats.
– Tjänsten är väldigt smidig. På byggarbetsplatsen samlar man ihop rören, därefter fyller kommunen eller entreprenören i uppgifter på beställningsplattformen om var materialet kan hämtas. Informationen skickas sedan till den externa insamlingspartnern, som hämtar, tvättar, krossar och pelleterar materialet. Därefter återförs det i vår produktion, säger Mikael Gabrielsson.
– En ytterligare fördel är att vi tar emot mixade rör och kablar, alla styva rör helt enkelt. Allt samlas in och sorteras och därefter får man besked om och betalning för den volym som blir godkänd.
– Vår förhoppning är att denna service kan inspirera andra delar av branschen till att införa liknande system, så att vi tillsammans kan förbättra hur vi arbetar och använder våra resurser, avslutar Oleksandra Furman
Syftet är att hjälpa byggbranschen att uppfylla sina miljömål och de svenska hållbarhetskriterierna för cirkulära byggflöden.
Tjänsten lanseras först i Stockholm och kommer därefter att expandera söderut.
Wavin är en leverantör av lösningar inom bygg- och infrastrukturbranschen. Företaget samarbetar med kommuner, konsulter, entreprenörer och installatörer för att framtidssäkra städer och byggnader.