Svenskar kan spara tusenlappar när elbilar börjar mata tillbaka elektricitet till elnätet
Hem ENERGI V2G-revolutionen – 1000-lappar att tjäna på elbilarna som matar tillbaka el

V2G-revolutionen – 1000-lappar att tjäna på elbilarna som matar tillbaka el

Publicerat av: Redaktionen

År 2030 kommer elbilar generera tillräckligt med el till elnätet för att täcka 430 000 hushålls elanvändning i Sverige under ett år – och spara upp till 10 000 kronor i plånboken.

Det visar en analys från EY och Eurelectric om hur smart laddning och V2G-teknik kan balansera elnätet och spara pengar.

– Det finns en stor potential i de nya lösningarna. Genom att flytta laddningen av elbilar till optimala tidpunkter och möjliggöra V2G kan vi avsevärt minska energikostnaderna för konsumenterna, säger Martin Cardell som är globalt ansvarig för framtidens mobilitet, på Ernst&Young i ett pressmeddelande.

I rapporten Plugging into potential: unleashing the untapped flexibility of EVs har Ernst&Young och Eurelectric, den europeiska branschorganisationen inom energi, tittat på hur kombinationen av smart laddning (där elbilar drar kraft från nätet vid optimala tidpunkter) och V2G-teknik, vehicle-to-grid (som gör att elbilar kan mata tillbaka elektricitet till elnätet) kan bidra till balansering av elnätet och påskynda övergången till förnybar energi – samtidigt som bilägarna spar stora pengar på minskade energikostnader.

Svenskar kan spara tusenlappar när elbilar börjar mata tillbaka elektricitet till elnätet

Martin Cardell, Ernst&Young

Studien visar att elbilar genom V2G-teknik kommer att kunna bidra med 4 procent av Europas årliga elförsörjning år 2030 – vilket motsvarar användningen av el för 30 miljoner hem per år.

För Sveriges del beräknas elbilarna kunna bidra med 6 TWh samma år, vilket motsvarar den el som 430 000 svenska hushåll använder under ett år. Baserat på 2023 års siffror 3,5 procent av Sveriges totala elanvändning.

– Smart laddning och V2G är inte bara fördelaktiga för elbilsägare, de är avgörande för att hantera nätbelastning och minska investeringskostnaderna för nätet, konstaterar Jesper Rönnlund, expert inom energi och elmarknad på Ernst&Young.

50 miljoner elbilar i EU 2030 ställer nya krav på laddning

EY:s prognos för år 2030 är att det kommer finnas mer än 50 miljoner elbilar på Europas vägar, vilket motsvarar 15 procent av den totala fordonsflottan.

I Sverige beräknas försäljningen av elbilar öka från 100 000 år 2024 till 400 000 år 2030. Under samma period beräknas antalet laddpunkter öka från 500 000 till 1,6 miljoner.

När elektrifieringen accelererar kommer det, enligt rapporten, krävas att man hanterar hur och när elbilar laddas samtidigt. Och den elektricitet som lagras i batteriet kommer att behöva användas för att tillhandahålla värdefull flexibilitet tillbaka till elnätet. EY beräknar att V2G-lösningar för att optimera tillgång och belastning av elnätet kommer att kunna bidra till 44 miljarder i årliga besparingar för europeiska nätoperatörer.

–  Med Europas energimix som snabbt skiftar mot förnybar energi blir förmågan att lagra och avlasta energi när det behövs kritisk. Till 2030 kommer flexibilitetsresurserna att behöva mer än fördubblas för att hålla jämna steg med ett elsystem med högre andel icke-planeringsbar elproduktion. Elbilar är en lättillgänglig, skalbar och kostnadseffektiv tillgång för att tillhandahålla den flexibiliteten, konstaterar Jesper Rönnlund.

Så mycket kan svenskar spara med den nya V2G-tekniken 

Övergången till el, smart laddning och försäljning av energi tillbaka till nätet beräknas kunna spara familjebilsägare i genomsnitt 20 procent av de totala ägandekostnaderna för fordonet. EY:s beräkningar visar att svenskar som övergår från en bil med förbränningsmotor till elbil sparar upp till 2 800 kr per år.

Med den nya V2G-tekniken kan svenskar i stället spara upp till 10 000 kronor per år i minskade energikostnader, beroende på typ av storlek av bil.

–  För att konsumenter ska kunna spela en aktiv roll i utvecklingen måste alla aktörer inom e-mobilitet hjälpas dem att se elbilar som något mer än bara ett sätt att ta sig från A till B. Lättanvända smarta laddningslösningar, med tydliga kostnadsfördelar, är därför avgörande för konsumenternas engagemang och övergång till elbilar, säger Martin Cardell.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>