ABB, DHL Supply Chain och Scania i Finland har tillsammans implementerat en elektrisk transportkedja mellan ABB:s frekvensomriktarfabrik i Pitäjänmäki och DHL:s lager i Vanda.
Elektrifieringen av transporterna mellan lager och produktion minskar koldioxidutsläppen med cirka 200 000 kilo årligen jämfört dieselbilar.
Logistikkedjan är den första i denna omfattning i Finland.
Från söndag kväll till fredag kväll går det fler än 80 avgångar per dag mellan ABB:s lager och produktion i Finland. DHL ansvarar för logistikkedjan och tillhandahåller transporter non-stop med fyra elektriska lastbilar från Scania. Elfordonen laddas under både lastning och lossning med ABB:s snabbladdningsutrustning i båda ändarna av transportkedjan.
ABB åtar sig nettonoll-utsläpp senast 2050
En helt elektrisk försörjningskedja är ett viktigt steg mot en hållbar logistik. Att tillgodose detta är en grundläggande del av ABB:s och Drives-enhetens hållbarhetsarbete i Finland.
”ABB-koncernens mål är att nå nettonollutsläpp år 2050. Att implementera en helt elektrisk transportkedja med våra logistikpartner är ett exempel på ABB Drives åtgärder för att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser”, kommenterade Peter Lindgren, platschef för ABB Oy Drives Finland i ett pressmeddelande.
Ansvarsfull logistik tillför mervärde till företag
”DHL:s Mission 2050 är att nå nollnetto för logistikrelaterade koldioxidutsläpp. Genom att tillhandahålla hållbara, skräddarsydda lösningar som möter kundernas behov tillför vi ett mervärde till våra kunders försörjningskedjor”, säger Antti Saarinen, Area Director, DHL Supply Chain Finland .
Energieffektiviteten och låga utsläpp från logistiktjänster är allt viktigare faktorer för en hållbar affärsverksamhet. En logistikpartners roll är att designa och implementera lösningar som stödjer kundens egna miljömål.
”Att utöka partnerskapet mellan ABB och DHL Supply Chain från lager och in-house-logistik till transportering är ett viktigt nytt steg i vårt långsiktiga samarbete. Vi har tio chaufförer för att hantera de tätt schemalagda ellastbilstransporterna”, tillägger Saarinen.
Att minska utsläppen från vägtransporter genom elektrifiering av fordonsflottan är ett av huvudmålen i DHL Group:s Sustainability Roadmap. Utöver elfordon riktas investeringar mot hållbara bränslen och koldioxidneutrala byggnader.
Noggrann planering möjliggör helelektriska lastbilstransporter
Elektrifieringen av tunga lastbilstransporter går framåt i Europa, och så även i Finland. Introduktionen av nya, tyngre lastbilsmodeller möjliggör användandet av en helelektrisk drivlina som kan hantera ett brett spektrum av transportbehov.
”Elektriska transporter kräver noggrann planering. Scania Finland har tillsammans med DHL Supply Chain analyserat transportkedjan och laddningskraven med hjälp av Scanias avancerade analysverktyg, vilket säkerställer tillförlitliga transporter”, säger Michael Mannfors, produktchef för eMobility på Scania Finland.
DHL sköter ABB:s transporter med fyra 3-axlade Scania 25P helelektriska lastbilar. Lastbilarna är utrustade med 9 batterier och deras laddning sker med ABB:s installerade snabbladdningsutrustning i båda ändarna av transportkedjan.
”I den här omfattningen har helelektriska lastbilar aldrig tidigare använts i Finland för en transportkedja. Scania-lastbilarna kör mellan produktion och lager nästan dygnet runt, och vi är glada över att vara en del av detta projekt. Elektrifieringen av transporter utvecklas, och detta är ett bevis på Scanias förmåga att implementera helelektrisk transportering, som är helt avgörande för fabrikstillverkning, tillsammans med våra kunder, säger Michael Mannfors.