Sigma Technology inleder samarbete med sqanit för att underlätta införande av digitala produktpass
Hem CIRKULÄR EKONOMI DPP: Sigma och Sqanit går ihop om digitala produktpass

DPP: Sigma och Sqanit går ihop om digitala produktpass

Publicerat av: Redaktionen

Sigma Technology Group har inlett ett partnerskap med München-baserade teknikpionjären Sqanit om en sömlös lösning för att införa digitala produktpass (DPP).

Samarbetet hjälper företag att möta EU: s handlingsplan för ekodesign och cirkulär ekonomi och främjar transparens, hållbarhet och kundnöjdhet.

Digitala produktpass (DPP) kommer inom kort bli ett krav för varje företag som vill svara upp mot EU:s  handlingsplan för cirkulär ekonomi och den kommande förordningen om ekodesign för hållbara produkter (ESPR). Syftet med förordningen är att möjliggöra en hållbar och spårbar livscykel för fysiska produkter. Bestämmelserna kommer att påverka tillverkare i alla branscher som säljer produkter inom EU, vilket understryker behovet av pålitliga tekniska lösningar.

Med partnerskapet vill Sigma Technology och Sqanit underlätta för företag att hantera dessa förändringar och man menar att regleringarna kan bli en unik möjlighet för företag att förbättra kundupplevelsen och införa hållbara metoder.

Sigma Technology inleder samarbete med sqanit för att underlätta införande av digitala produktpass

Niklas Malmros och Markus Gatzke

”Eftersom tillverkare möter ökade regleringar kring att tillhandahålla spårbar produktinformation kommer den kombinerade lösningen från Sigma och Sqanit att leverera anpassningsbara, användarvänliga digitala produktpass som uppfyller EU:s krav”, säger Niklas Malmros, VD på Sigma Technology Solutions Group.

Förser kunder med välintegrerat verktyg för PLX

Det digitala produktpasset, som drivs av Sqanits Product Lifecycle Experience (PLX) SaaS-plattform, kommer att förse producenterna med ett omfattande verktyg som sömlöst integrerar viktig produktinformation, livscykelinsikter och digitala tjänstevägar i plattformen.

Sigma Technologys roll som strategisk integratör handlar om att skräddarsy Sqanits PLX-lösning för varje kunds unika krav.

”Det här samarbetet går utöver traditionella integrationer – vårt mål är att omdefiniera upplevelsen av digitala produktpass, genom att kombinera Sqanits mobilitet och Sigmas djupa branschexpertis. Tillsammans skapar vi en skalbar modell som anpassar sig till komplexa affärsbehov och höjer produktupplevelsen för slutanvändare globalt, säger Markus Gatzke, VD på Sqanit.

De kombinerade insatserna från Sigma Technology och Sqanit kommer att erbjuda tillverkare inom många sektorer en transformativ strategi för produktlivscykelhantering och uppmuntra hållbara metoder, samtidigt som de gör det möjligt att möta de ökande kraven på transparens och ansvarsfull affärsverksamhet.

Sqanit tillhandahåller en banbrytande plattform för produktlivscykelupplevelse (PLX), som ger företag möjlighet att maximera det totala livstidsvärdet av sina fysiska produkter genom digitala lösningar. Lösningarna förbättrar service- och eftermarknadsupplevelser samtidigt som de säkerställer överensstämmelse med EU:s hållbarhetsbestämmelser.

Sigma Technology Group, är en del av Sigma Group, vilket är ett privatägt globalt teknikkonsultföretag med verksamhet i Sverige, Ungern, Kina, Norge, Tyskland, Kosovo och Ukraina, som levererar internationellt till Europa, USA och Asien. 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>