Kappahl fortsätter utveckla sitt secondhand-erbjudande genom ett samarbete med konsument till konsument-plattformen reCRQL. Här kan kunderna i Sverige enkelt sälja vidare sina Kappahl-plagg.
Tjänsten gäller hela sortimentet och alla Kappahl-gruppens varumärken.
– Samarbetet markerar ett viktigt steg på vår cirkulära transformationsresa där vi fortsätter att testa nya affärserbjudanden med mål att inspirera och hjälpa våra kunder att cirkulera sina Kappahl-plagg till nya användare, säger Viktoria Arndt, affärsutvecklingschef på Kappahl Group.
Med reCRQL:s plattform kan Kappahls kunder sälja vidare sina använda plagg som de tröttnat på eller växt ur och själva köpa second hand direkt från andra användare online. Initiativet stödjer Kappahl-gruppens mål att minska textilavfall och främja återanvändning av kläder, vilket är en viktig del av företagets hållbarhetsstrategi.
– Nu breddar vi vårt secondhand-erbjudande och gör det ännu enklare för våra kunder att bidra till att Kappahl-plaggen får ett längre liv. Något som vi vet är en av de viktigaste åtgärderna för att minska den negativa klimatpåverkan av textil, säger Viktoria Arndt.
Smidigt att cirkulera secondhand-plagg
Genom att integrera reCRQL:s plattform i Kappahls online-erbjudande, kan kunder på ett smidigt sätt cirkulera sina plagg. I den användarvänliga plattformen har kunden möjlighet att skapa annonser med Kappahls egna produktbilder, produktbeskrivningar samt ett automatiskt föreslaget pris. Kundklubbsmedlemmar har dessutom tillgång till hela sin köphistorik vilket gör det enkelt sälja vidare tidigare köpta plagg.
Tjänsten gäller hela Kappahl-gruppens sortiment, det vill säga dam, herr och barn – samt alla varumärken.
– Kappahl Group är en drömpartner för reCRQL. Kappahl arbetar målmedvetet med hållbarhet och är en förebild inom hållbarhetssatsningar. Företaget har flera starka varumärken, en lojal kundbas och en mycket stor efterfrågan på secondhand-marknaden, säger Sofie Hjelmberg, medgrundare av reCRQL.
reCRQL grundades med visionen att göra cirkulär konsumtion till en självklarhet. Via reCRQLs plattform kan varumärken erbjuda sina kunder ett enkelt och lönsamt sätt att sälja vidare köpta produkter – utan att behöva investera i utveckling av en egen lösning. Med reCRQLs hjälp slutar inte kundresan vid köpet och varumärken kan behålla både kundinsikter och kundrelationen, i stället för att lämna över dem till externa plattformar.