Circle K återtar förstaplatsen i branschen i årets Sustainable Brand Index, där svenska folkets kännedom och attityd till olika varumärkens hållbarhetskommunikation kartläggs och vägs samman till poäng.
Årets mätning visar att Circle K åter har branschens starkaste varumärke inom hållbarhet.
För 14e året i rad släpps Sustainable Brand Index, som mäter hur svenska folket upplever olika varumärkens hållbarhetsarbete och hållbarhetskommunikation. I år kammar Circle K hem förstaplatsen i branschen, när svenska konsumenter rankat olika aktörers hållbarhetsarbete- och kommunikation.
– Det här är ett otroligt fint kvitto på att vårt hårda arbete för omställning av såväl branschen som vår verksamhet faktiskt nått fram till allmänheten. Detta är ju till stora delar ett kommunikationsbetyg, och kommunikation blir bara bra om det verkligen handling bakom orden. Det är förhoppningsvis det som nått fram till konsumenterna, säger Erika Albansson Söderlund, kommunikationschef på Circle K.
Sustainable Brand Index innehåller två delar, social hållbarhet och miljömässig hållbarhet. Dessa delar vägs ihop och alla företag som valts ut för att ingå i studien får poäng utifrån hur svenska konsumenter uppfattar respektive varumärke. Förra året kom Circle K på en andraplats i branschen men återtar i år förstaplatsen.
– Circle K återtar förstaplatsen i branschen i Sustainable Brand Index, inte minst till följd av ett stort fokus på elektrifiering och utbyggnaden av laddstationer runt om i landet. Konsumenterna söker sig idag också till trygga och stabila varumärken, något som också ser att gynna Circle K, säger Erik Elvingsson Hedén, vd och grundare på SB Insight som tar fram Sustainable Brand Index.