Däcktillverkaren Michelin bjöd in till en, på flera sätt fullmatad kväll, på en av Stockholms gourmetkrogar som innehar en Michelinstjärna, nämligen Celeste.
På så sätt fick Michelin visa upp två sidor av sitt berömda varumärke på en gång. Smart!
Vi är nog många som inte riktigt har koll på att Michelin Stjärnor och Michelin Däck till 100 % är samma företag. I företagets begynnelse sålde de även kartor. Tanken var att de ville inspirera deras kunder att göra utflykter med sin bil. Som en ytterligare service började de dessutom att betygssätta restauranger längs vägarna så att det skulle bli lättare att välja matställe under utflykten. Ett genialt grepp som med tiden ökade kännedomen om företaget. På den tiden fanns det nog inte någon som ens tänkte tanken att däcktillverkningen och matlagningen på restaurangerna skulle närma sig varandra när det gäller valet av ”råvaror” i produktionen. Idag är det ett faktum vilket vi får veta mer om senare på kvällen och om någon tänker ”en biff seg som gummi” kan ni glömma det på en gång.
Celeste ligger vid Mariatorget i Stockholm och är en takrestaurang vilket innebär att eventet ramades in av en härlig utsikt över Södermalms Skyline. Där blandades branschfolk och journalister med ett antal representanter från Michelin under ledning av Cyrille Roget. Han är global hållbarhetsexpert på Michelin och var nu på ett Sverigebesök. Tillsammans med sin svenska kollegor hade de svar på alla frågor runt däcktillverkning med en hållbar grundsyn.
Vi bjuds att sitta ner och avnjuta en 4-rättersmiddag som Celestes kockar tillagar i direkt anslutning till där vi sitter. Ett teamwork som var imponerande i sig.
Under middagen står det klart för oss att Michelin, och hela branschen, har stora utmaningar att hantera när det gäller hållbarhet och miljö. Cyrille är öppen och ärlig när han säger att den samlade fordonsflottan i Europa släpper ut stora mängder partiklar när däcken slits mot vägen. En annan försvårande omständighet är att kunderna ofta byter däck för tidigt. Det finns mer kvar av slitytan än vad vi konsumenter tror. När Michelin utvecklar nya däck är en av parametrarna att ett däck ska ha samma säkra vägegenskaper genom hela sin slityta.
Det är lätt att tänka att det är väl jättebra att konsumenterna köper däck oftare än de behöver?
För Cyrille och hans kollegor på Michelin är det för kortsiktigt tänkt. Det finns visserligen många verksamheter idag som återvinner däck på bästa möjliga sätt men det går inte att komma ifrån det faktum att det som återstår av ett däck när det kasseras är i princip hela däcket, minus en del av slitytan. Därför experimenterar Michelin med att ta fram ett däck som är uppbyggt av en miljövänlig kärna med samma vägegenskaper som dagens luftfyllda däck. Tanken är att när däcken är utslitet är det endast själva slitytan som byts ut. Det sker genom att däcket förses med en ny slityta som skapas genom att det läggs på däcket med hjälp av en 3D-skrivare. Det här konceptet är fortfarande på utvecklingsstadiet men kommer att förändra hanteringen av däck på ett radikalt sätt framöver.
Vi blir påminda om att när det gäller inköp av livsmedel och kläder så tänker vi konsumenter hållbart, men den mognaden har inte nått våra inköpsvanor när det gäller däck.
Att Michelin menar allvar med sin satsning på hållbara lösningar blir tydligt när de berättar att år 2050 är målet att alla deras däck ska produceras helt och hållet av förnybara och återvunna material. Idag är den genomsnittliga mängden återvunnet material 28 %. Tidigare i år presenterade Michelin ett däck med hela 71 % hållbart material så deras uppsatta mål för år 2050 är helt klart inom räckhåll.
Hur var det då med att både Michelin och kockarna på Celeste kan arbeta med delvis samma råvaror!?
Vi får veta att även inom restaurangbranschen är hållbarheten en viktig parameter. För personalen på Celeste handlar det bland annat om att välja närproducerat och råvaror med en hög kvalitet vilket bland annat innebär att mängden mat som behöver kasseras är minimal. För Michelins del försöker man hitta ”råvaror” som har en så liten miljöpåverkan som möjligt. Cyrille berättar att de bland annat använder biprodukter från risodlingar som en ingrediens i deras däcktillverkning.
En på många sätt välsmakande och intressant kväll var därmed till ända.
Jo, en sak till fick vi veta…
Vi använder, i genomsnitt, 10 gånger mer tid på att välja ett par nya skor än att välja ett par nya däck! Något att tänka på!
Av Per Arnebo