Utställningen NO Waste tipsar om hållbar shopping
Hem HÅLLBAR UTVECKLING Utställningen NO Waste tipsar om hållbar shopping

Utställningen NO Waste tipsar om hållbar shopping

Publicerat av: Redaktionen

I samband med hållbarhetsveckan i Lund den 8–15 april lanserar Nova samtidigt utställningen och kampanjen NO Waste, som dels ska synliggöra handelsplatsens samlade hållbarhetsarbete och dels ge besökarna konkreta tips på hållbara och miljövänliga shoppingalternativ.

Kampanjen och utställningen pågår fram till den 3 juni.

– På Nova tror vi att hållbarhet och shopping kan gå hand i hand. I vår NO Waste-utställning har vi samlat ett axplock av alla hållbara val som våra besökare kan göra på Nova, från modeplagg till produkter, berättar Anna Rosenberg, marknadsansvarig för Nova. Vi vill också inspirera till fler hållbara val och i utställningen finns en kunskapsdel om vilka material som är miljömässigt hållbara och återvinningsbara.

Utöver själva utställningen innehåller kampanjen NO Waste flera andra aktiviteter med fokus på hållbarhet och återbruk under helgerna 20–21 april, 4–5 maj samt 18–19 maj (fullständigt program och anmälan till de olika evenemangen finns på Novas hemsida):

  • Upcyclingmaraton. Workshop där deltagarna har möjlighet att skapa nya kreationer med insamlade kläder och material.
  • Förnya med Sashiko – Workshop där formgivaren Monica Palmqvist visar hur du kan förnya med den japanska tekniken Sashiko som är stor trend i modevärlden just nu.
  • Sommar-pimpa dina skor – återbrukshantverk. Influencern och kreatören Cirkus Twist hjälper dig skapa och brodera på tygskor.
  • Finloppis med styling. Erfarna finloppisförsäljare finns på plats, i kombination med konkreta stylingtips med fokus på second hand och återbruk.

Utställningen NO Waste tipsar om hållbar shopping– Vi har ett viktigt uppdrag från vår ägare Skandia Fastigheter att vara ett föredöme på hållbarhetsområdet, och kampanjen NO Waste är en del i det arbetet. Nova arbetar aktivt med att vara det medvetna shoppingalternativet i regionen och denna kampanj är ett led i den riktningen, förklarar Anna.

– Nyligen lanserade vi exempelvis vår Nollvision som innebär att vår nettoförbrukning av energi ska vara noll år 2026, genom satsningar på egen energiproduktion och energieffektiviseringar, säger Fredrik Arvidsson, teknisk chef på Nova.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>