Sandviken Energi är ett energibolag med flera verksamheter – allt från fjärrvärme och elnät, till bredband, vatten och avlopp.
Sedan ett litet tag tillbaka använder de Frends iPaaS, och märker redan nu hur kraftfull och smidig plattformen är.
“Hade vi vetat om att Frends fanns hade vi valt det från början,” berättar Anders Lindborg, lösningsarkitekt på Sandviken Energi.
Anders Lindborg har varit en viktig del av Sandviken Energi sedan 2005, där han bland annat har byggt upp hela IT-miljön från grunden. I dag ligger hans huvudfokus på integrationer och automatisering, där han trivs med att lösa olika IT-relaterade utmaningar. Bland annat jobbar han nära en kollega som hjälper till att bryta ned processer och visualisera dem, vilket gör hans arbete både smidigare och roligare.
Därför bytte Sandviken Energi plattform
En anledning till bytet var att det blev alltmer komplext och besvärligt för Sandviken Energi att hantera sin IT-arkitektur. Samtidigt framkom det att de hade missat en detalj i hanteringen av GDPR som behövdes åtgärdas omedelbart. Detta ledde till ett akut behov av att modernisera tillvägagångssättet för integrationer för att förhindra eventuella efterlevnadsproblem.
“Vi märkte att vår gamla lösning började bli en aning vildvuxen. Det var en samling lösryckta komponenter där man var tvungen att veta var allt fanns för att kunna navigera – vilket i sin tur ledde till att arbetet blev personberoende. Om jag hade behövt ersättas hade det inte varit så lätt,” säger Anders Lindborg.
Tidigare arbetade Anders främst med Microsofts Azure Integration Services, men för en tid sedan bestämde sig han och hans kollegor för att byta till Frends iPaaS. Det var ett logiskt beslut, eftersom Frends är byggt på Microsofts plattform och gjorde det möjligt för Sandviken Energi att stanna inom Microsofts ekosystem.
“Vi sökte efter en lösning som var lika lätt att använda lokalt som externt, och som möjliggjorde användning av riktig kod utan krångel. Det var då vi råkade stöta på Frends. Efter en närmare granskning insåg vi att det var en kraftfull plattform som inte bara uppfyllde våra krav utan även erbjöd ytterligare fördelar,” säger Anders och fortsätter:
“Under mina år inom integrationsteknik har jag stött på olika verktyg och plattformar, men de har oftast haft samma problem. Antingen är de för enkla, vilket begränsar funktionaliteten, eller så är de för tekniska och kräver lång utvecklingstid samt komplicerad drift och underhåll.”
Han tillägger att han med Frends fann en perfekt balans mellan enkelhet och avancerade funktioner. Möjligheten att ha agentservrarna lokalt löste även många säkerhets- och GDPR-bekymmer. Med energibolagets begränsade resurser var dessutom valet att köpa en plattform som tjänst självklart.
“Frends integrerar sömlöst med våra befintliga BPMN-baserade processverktyg, vilket ytterligare underlättade beslutet för oss. Att dessutom kunna placera ut agentservrarna i lämpliga nätverkssegment gör att kommunens IT-avdelning kan hantera den allmänna driften utan problem,” säger Anders Lindborg.
“Den nya processen är 179 gånger snabbare…”
Den nuvarande lösningen med Frends är enligt Anders både effektiv och mångsidig.
“Just nu har vi cirka 10 processer i produktion, med en blandning av olika funktioner som fungerar vansinnigt bra. En betydande del av vårt arbete har fokuserat på att förbättra vårt ärendehanteringsystem, som tidigare var ganska primitivt utan en ordentlig koppling till våra kunder. Genom en dubbelriktad integration som hanteras av Frends har vi lyckats synkronisera data på ett mycket mer effektivt sätt.”
Den hittills största förbättringen Anders och hans kollegor har upplevt genom att använda Frends är skillnaden i processhastighet. Tidigare skedde synkroniseringen i ärendehanteringssystemet var femte minut, vilket är ganska långsamt om en kund har blivit av med strömmen och behöver snabb återkoppling. Med Frends uppdateras nu detta varannan sekund, vilket i stort sett innebär realtidsuppdatering.
“Den nya processen är 179 gånger snabbare än den gamla. Det är en enorm förbättring,” tillägger Anders.
Sammanfattningsvis har övergången till Frends varit avgörande för att lösa våra utmaningar. Det har inte bara förbättrat produktiviteten och effektiviteten utan har även öppnat upp för möjligheten att skapa mer sammanhängande och integrerade system, liksom tyngre integrationer. Anders avslutar med att berätta vad för slutvärde han ser till kunderna:
“Många av de förbättringar vi har strävat efter kräver en nära anslutning till realtidsdata, och nu är det äntligen möjligt. Realtidsbearbetning av alla ärenden utgör en enorm skillnad, och vi är övertygade om att vi även framåt kommer kunna erbjuda bra lösningar för våra kunder,” säger Anders Lindborg.