I samband med lanseringen av Apples iPhone 16 släpper svenska A good company flera nya cirkulära mobiltillbehör.
Bland nyheterna finns ett plånboksskal tillverkat av olivträdsavfall, ett nyckelband av återvunna PET-flaskor och ett mobilskal av gamla godislådor.
– Vi hoppas kunna inspirera fler företag att förändra sin produktion, säger Henrik Jonsson, vd för A good company.
Svenska A good company lanserar nu en rad innovativa mobiltillbehör. Bland dessa finns världens första cirkulära plånbok som är tillverkad av ett djurfritt läderalternativ, framtaget av överskott från olivindustrin. Skalet på insidan av plånboken är tillverkat i Sverige av bland annat hampa, cellulosa, lin, majsstärkelse och sockerrör. Själva plånboken är tillverkad i Turkiet med utseende och känsla som läder, men utan animalisk påverkan och med ett betydligt lägre miljöavtryck.
– Den största utmaningen inom hållbar produktion är att skapa produkter som möter konsumenternas krav. För oss kommer alltid cirkularitet vara i fokus och vi är stolta över att vi som ett litet svenskt bolag kan göra stor skillnad i en bransch där en slit-och-släng-mentalitet fortfarande dominerar. Genom att ta fram cirkulära material som olivrester och återvunna PET-flaskor hoppas vi kunna inspirera fler företag att förändra sin produktion, säger Henrik Jonsson, vd för A good company.
Utöver plånboksskalet släpps också ett skärmskydd, ett stativ och ett nyckelband av PET-faskor till mobilen. Dessutom lanseras ett transparent mobilskal som är tillverkat av gamla godislådor, i 4 nya färger. Allt kompatibelt med nya iPhone 16.
Med pantsystemet agood loop kan mobilskalen dessutom få ett ännu längre liv. Det gör det möjligt för konsumenter att skicka tillbaka sina gamla mobilskal från A good company, som sedan återvinner och återanvänder materialet för att skapa nya skal – om och om igen.
Svenska A good company tar strid mot vardagsprodukter som skadar vår planet genom att ersätta plast med växter och återanvända material. Bolagets vision är att vara transparent i allt det gör – från material till försäljning. För varje produkt som agood company tar fram redovisas miljöpåverkan. Man uppmuntrar också kunderna att förstå tillverkningsprocessen.