Nu lanseras de första ullplaggen med spårbarhetsdata i en QR-kod
Hem ÅTERVINNING Hållbar värdekedja: Filippa K lanserar ullplagg med QR-kod för spårbarhet

Hållbar värdekedja: Filippa K lanserar ullplagg med QR-kod för spårbarhet

Publicerat av: Redaktionen

Filippa K lanserar nu sina första ullplagg försedda med nästa generation QR-koder som bär spårbarhetsdata. Genom en enkel mobilskanning kan köparen följa resan från råvara till färdigt plagg.

Den tekniska lösningen är ett resultat av The Fiber Traceability Initiative, som har siktet inställt på att skapa en hållbar, spårbar och cirkulär värdekedja.

Den 12 september lanserade Filippa K sin höst/vinterkollektion 2024 i vilken tolv ullplagg är fullt spårbara via QR-kod. Vid köp, både i butik och online, kan kunden genom att skanna koden med mobilen få reda på allt om plaggets ursprung, ända ner till vilken gård ullen kommer ifrån. Dessutom återges designdetaljer, skötsel- och reparationsråd för att ytterligare stimulera hållbara val – och på sikt cirkularitet.

– Vi är glada över att kunna göra det möjligt för våra kunder att få tillgång till spårbara ullplagg med rekommendationer som ökar plaggets livslängd, säger Anna Berne, Vice President för Produkt och Hållbarhet på Filippa K.

Lösningen, som än så länge är i betaversion, är utvecklad av The Fibre Traceability Initiative, ett samarbete mellan Filippa K, GS1 Sweden, Axfoundation och VirtualRouteZ som utvecklar en spårbar värdekedja för ull.

Kunden får ett stöd i att göra hållbara val. För varumärken och leverantörer i branschen blir det enklare att uppfylla kommande EU-regler om spårbarhet. Textilbranschen är en av de branscher som är först ut att möta kraven på digitala produktpass, spårbarhet och transparens. Tanken är att lösningen ska kunna användas av flera aktörer.

– Hållbarhetsutmaningarna inom modeindustrin är för komplexa för att enskilda varumärken ska kunna lösa dem på egen hand. Genom att samla aktörer längs hela värdekedjan lägger vi grunden för nya affärsmodeller och en cirkulär ekonomi, säger Stina Behrens, projektledare inom Framtidens material på Axfoundation.

Nu lanseras de första ullplaggen med spårbarhetsdata i en QR-kodAnvänder GSI-standarder

Den tekniska lösningen är baserad på GS1-standarder, vilket möjliggör ett enhetligt, konkurrensneutralt och globalt ramverk för produktidentifiering och märkning. Dessutom säkerställs interoperabilitet mellan system.

Den nya generationen QR-koder, som placeras i ullplaggen ger tillgång till plaggets spårbarhetsdata. När kunden skannar QR-koden skickas en förfrågan till en så kallad resolver som identifierar i vilken datakälla produktens specifika data kan hämtas.

Datan hämtas och valideras och dyker sedan upp på mobilens skärm via api:er. På så sätt får kunden en fullständig överblick av plaggets resa.

Vill utöka till fler produkter och branscher

Lösningen används just nu på ullplagg från Filippa K, men The Fiber Traceability Initiative ser stor potential i att inkludera fler varumärken, leverantörer, branscher och vill även bredda sig till fler material.

– Genom att tillämpa globala standarder säkerställer The Fiber Traceability Initiative att spårbarhetslösningen inte bara är effektiv inom modeindustrin utan också skalbar till andra branscher, som möbel- och byggsektorn. GS1-standarder möjliggör sömlöst datautbyte och interoperabilitet, vilket är avgörande för att skapa transparenta och hållbara leveranskedjor oavsett bransch, säger David Almroth, Head of Expansion på GS1 Sweden.

För att möjliggöra enkel insamling och delning av data längs värdekedjan används VirtualRouteZs digitala plattform.

– The Fiber Traceability Initiative är på en resa mot fullständigt digitaliserade och transparenta värdekedjor. Vår integrationsmodell för värdekedjor och digitala plattform sammanfogar all data, som görs tillgänglig för varje användare, förklarar Heinrich Schultz, grundare och VD på VirtualRouteZ.

– Vi är glada över att kunna göra det möjligt för våra kunder att få tillgång till spårbara ullplagg med rekommendationer som ökar plaggets livslängd. Det här är bara början på en resa mot mer hållbar produktion och konsumtion, säger Anna Berne, på Filippa K.

Initiativet öppnar nu upp för fler varumärken att delta i The Fiber Traceability Initiative för att tillsammans driva kollektiva ansträngningar för ökad transparens och hållbarhet.

 

The Fiber Traceability Initiative utvecklar en betaversion av en digitalt spårbar ullvärdekedja. Projektet har implementerat digital datainsamling och datadelning i hela produktionskedjan – från fårgårdar i Sydafrika till tvätterier, spinnerier, färgningsenheter och stickfabriker i Europa. Slutligen sys den nya generationen QR-koder in i plagget som går att scanna av inköpare eller kund i butik, som får en heltäckande bild av produktens resa inklusive verifierad Responsible Wool Standard-certifiering som validerat fårgårdar utifrån djurvälfärd, miljö- och sociala aspekter.

GS1 Sweden tillhandahåller ett gemensamt digitalt affärsspråk för spårbarhet i värdekedjor, vilket gör det möjligt för företag och branscher att uppnå hållbarhet, effektivitet och säkerhet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>