Kia presenterade sin medellånga- till långsiktiga strategi ”Plan S” – där S står för Shift – 2020.
Med strategin siktar Kia på att utvecklas till en ledande leverantör av elbilar och skräddarsydda mobilitetslösningar.
Nyligen hölls CEO Investor Day 2023 där Kia tillkännagav att strategin snabbas på och att målen höjs.
1 – Ökad försäljning
Nå 4,3 miljoner sålda fordon till 2030, vilket innebär en ökning med 34,4 procent jämfört med innevarande årsmål. Samtidigt ska andelen elektrifierade bilar öka med 55 procent av den globala försäljningen till 2030.
2 – Elbilsstrategin påskyndas
Modellutbudet utökas med 15 EV-modeller till 2027 (tidigare 14), inklusive EV9 och EV5.
Målet är att sälja 1,6 miljoner elbilar till 2030. Det nya målet är 400 000 enheter (33 procent) högre än målet på 1,2 miljoner enheter som meddelades förra året.
Nästa år byggs en dedikerad elbilsfabrik i Sydkorea, men även regionalt bygger Kia för framtiden. I Europa planerar Kia att starta tillverkning av kompakta och medelstora elbilar. I USA startas en ny elbilsproduktion 2024.
3 – Teknikorienterad produktstrategi
För att bli ledande inom elektrisk mobilitet realiserar Kia sin strategi för uppkopplade tjänster. Molntjänster för uppkopplade bilar erbjuds till 2025 med avancerade anslutningsfunktioner för alla nylanserade modeller. Kia planerar att introducera nya nya körfunktioner 2024 som kan uppdateras Over-the-Air (OTA) samt aktivering av olika tjänster/features. Med ny teknik som baseras på mycket exakta navigationsdata utvecklas semi-/autonom körning till 2026.
4 – Affärsmodell för PBV
Purpose Built Vehicles (PBV), anpassningsbara transportfordon, utvecklas i samarbete med kunder för att skräddarsy fordon utefter behov inom olika sektorer. Bland annat tog Kia hjälp av kunders feedback i utvecklingen av en medelstor PBV som börjar serietillverkas 2025. Denna PBV kommer att baseras på en plattform av skateboardtyp, och som kan förses med olika karosser.