När IVECO firar 50 år är det inte bara ett lastbilsmärke som fyller jämt – det är också en berättelse om hur teknik, digitalisering och hållbarhet förändrat transportbranschen.
”Det är en helt annan vardag”, säger Jørgen Andreassen, produktchef på Hedin Nordic Truck, som har varit med på hela resan.

IVECO 50 år – sett från insidan av hytten
När Jørgen Andreassen anställdes 1986 på IVECO:s avdelning för logistik beställdes fordon från Italien via telefon och telex och IT var synonymt med disketter. Lastbilarna hade mekaniska växellådor, idag är de uppkopplade rullande datorer – och föraryrket har ändrat karaktär.
Du behöver inte längre höra motorns varv för att växla rätt. Tekniken bistår med allt från växling och inbromsning till navigering. Det gör jobbet tryggare och mer hållbart för kroppen – men ställer också nya krav på digital mognad. Också mjuka värden som kommunikation, problemlösning och samarbete blir allt viktigare, enligt Jørgen Andreassen som kort efter han anställdes började köra som testförare.
– Du måste fortfarande vara skärpt – bara på ett annat sätt, säger han.
Fokus på CO2-utsläpp när IVECO ställer om
Parallellt med den tekniska utvecklingen har klimatfrågan blivit en avgörande drivkraft för utvecklingen. Fokus på CO₂-utsläpp har fört branschen i en ny riktning och IVECO är en av de aktörer som tidigt satsade på alternativa drivmedel – särskilt biogas.
– Biogas fungerar redan i dag – särskilt i Norden, där infrastrukturen finns och avstånden är långa. Men vi kommer att se en mix: el, biodiesel, vätgas. Det finns ingen universallösning, men riktningen är glasklar, spår Jørgen
För att klara klimatmålen behövs både teknikskiften och nya arbetssätt. Elektrifiering kräver investeringar i laddinfrastruktur, medan biogas bygger på cirkulära flöden mellan jordbruk, avfall och transporter. Det är här den digitala styrningen blir avgörande.
– Det handlar om att köra smartare, planera rutter bättre och minimera tomma körningar. Det är digitaliseringen som möjliggör det, säger han.
Komfort och säkerhet
Jørgen Andreassen anställdes för att jobba med logistik, men det dröjde inte länge innan han satt bakom ratten som förare. Sedan dess har han kört tusentals mil med fisk, kött och industrivaror – ofta tvärs över hela Europa. Något av ett ”cowboy-liv” som han uttrycker det själv. Inte bara ett jobb, utan en livsstil.
– Jag har kombinerat arbete och hobby, deltagit i lanseringar i Italien, kört på testbanor i Spanien, byggt montrar i hela Norden och haft fest på parkeringar med kollegor. Och jag har varit stolt – både över jobbet och människorna jag gjort det tillsammans med, förklarar han.
Han kan konstatera att komforten har ökat dramatiskt. De moderna förarhytterna är som små hotellrum på hjul, annat än dåtidens dragiga kabiner med träbänkar. Men det är de digitala systemen som gör den största skillnaden – både för säkerhet, effektivitet och klimatavtryck.
– Elektroniska assistenter, bättre bromsar och bättre sikt – det handlar inte bara om komfort, utan om att komma fram tryggt, säger Jørgen Andreassen.
50 år – och fortfarande nyfiken
Efter 50 år i branschen, varav 40 inom IVECO, har Jørgen inga planer på att sakta ner.
– Jag har varit med från analoga dagar till digitala instrumentpaneler – och jag ser fortfarande fram emot att gå till jobbet. Utvecklingen stannar inte. Vi har bara sett början. Jag har började som mekaniker på Scania, jag har diesel i blodet – och en stark tro på transportbranschens framtid. Idag har vi lösningar som matchar vem som helst, och jag menar verkligen att IVECO är ett av de mest framåtblickande varumärkena på marknaden, avslutar han.