Tjänstemän världen över inser teknikens revolutionerande inverkan på att spara tid och pengar och viktigast av allt – att rädda människoliv.
Experterna på Sigma Software Group visar med tydliga exempel att den nya tekniken är mer än en bekvämlighet – den kan också vara en livlina.
De senaste åren har vi sett hur införandet av ny teknik och digitalisering förändrar bransch efter bransch och även den offentliga sektorn. Det handlar inte bara om att göra saker enklare och mer tillgängliga, tekniken revolutionerar hur vi reagerar på kriser och hanterar resurser. För sjukvård, katastrofhantering eller brottsbekämpning finns enorm potential i digitaliseringen. Men för många är det ändå en bra bit kvar.
Som inspiration har Sigma Software Group – i egenskap av leverantör av högkvalitativa IT-tjänster till kunder i många sektorer, inklusive myndigheter och offentliga verksamheter – sammanställt ett antal interna och externa praktikfall. De visar hur teknikutvecklingen och digitaliseringen kan vara en kraft som påverkar den offentliga välfärden i positiv riktning i olika länder runt om i världen.
Hantering av epidemier, trafikflöden och naturkatastrofer
Rwandas hälsoinformationssystem, som lanserades 2009, spårar patientdata, medicinska leveranskedjor och sjukdomsutbrott. Denna digitala plattform sparar 6 miljoner USD årligen genom att optimera resursallokering och minska medicinska fel. Under ebola-krisen i grannländerna hjälpte RHIS dessutom Rwanda att förhindra spridningen av viruset, vilket i slutändan räddade otaliga liv.
Singapores avancerade trafikledningssystem använder en tekniklösning baserad sensorer och dataanalys för att optimera trafikflödet. Detta har resulterat i en 25-procentig minskning av trafikstockningar, vilket sparar pendlarna uppskattningsvis 800 miljoner dollar årligen i bränslekostnader och produktivitetsvinster. Under de senaste fem åren har det bidragit till en minskning med 16 procent av antalet trafikrelaterade dödsfall, vilket innebär att hundratals liv har räddats.
Australiens digitala brandvarningssystem använder satellitbilder och väderdata för att förutse och övervaka skogsbränder. Det har sparat uppskattningsvis 200 miljoner dollar årligen i brandbekämpningskostnader. Under den katastrofala säsongen med skogsbränder 2019-2020 hjälpte det digitala brandvarningssystemet till att evakuera utsatta befolkningsgrupper och gav viktig information till brandmännen, vilket minskade antalet dödsoffer.
Samtliga dessa fallstudier belyser hur teknik, när den implementeras strategiskt, kan leda till betydande kostnadsbesparingar och rädda liv genom att förbättra tillgången till kritiska tjänster och förbättra katastrofberedskapen och insatserna. Europa och Amerika, där Sigma Software har stor erfarenhet av digitalisering inom statliga och kommunala tjänster har avsiktligt utlämnats.
Här nedan vill vi visa några av de mest intressanta fallen från vår erfarenhet.
”Kharkiv är mitt hem”: Chatbot för en stad nära frontlinjen
Sigma Software Group har ukrainska rötter, så det är inte konstigt att företaget bidrog till att utveckla statliga och kommunala tjänster före och efter den fullskaliga ryska invasionen. Sigma Software utvecklade aktivt Diia-plattformen, som blev en global sensation med 25 miljoner nedladdningar och nu kallas ”den gyllene standarden för e-Government”.
Appen gör det möjligt för ukrainska medborgare att använda digitala dokument på sina smartphones i stället för fysiska dokument för identifiering och delning. Den ger tillgång till över 80 myndighetstjänster, inklusive det första helt digitala ID-kortet och den snabbaste företagsregistreringen i världen.
Inte lika storskaligt, men desto mer imponerande, är samarbetet med kommunen Kharkiv, en stad med 1,5 miljoner invånare som ligger 30 kilometer från den ryska gränsen. Sedan februari 2022 har cirka 6 000 bostadshus skadats eller förstörts i staden. Tusentals invånare som hade flytt från sina hem på grund av invasionen ville veta vad som hade hänt med deras hem.
Sigma Software hjälpte Kharkivs kommunfullmäktige att skapa en chattbot som gör det möjligt för stadens invånare att ta reda på graden av skador som orsakats av krig. Boten ger information om skadornas status och om de allmännyttiga företagens tillstånd.
Nu har en ny tjänst lagts till chattboten – den gör det också möjligt för Kharkivs invånare att kontrollera statusen för sina ansökningar om ersättning för att återställa skadade fastigheter. Under sitt första år behandlade chatboten 480 000 förfrågningar från stadens invånare.
Chattbotar kan också vara till hjälp i regioner som drabbats av naturkatastrofer, som jordbävningar eller översvämningar. Sigma Software förhandlar just nu med ett företag som planerar att tillhandahålla sådana tjänster till FN-missioner, Röda Korset med flera.
Sverige: digitalisera landet
Sverige rankas bland världens ledande länder inom digitalisering av myndigheter och offentliga tjänster, och Sigma Software är stolt över sina betydande bidrag till denna prestation.
Statliga och kommunala institutioner hanterar stora mängder data av olika slag. En stor del av dessa data ligger dock i äldre system och är fortfarande otillgängliga för effektiv sökning, hämtning och presentation i önskat format. För att ta itu med utmaningen samarbetade Sigma Software med sin kund Formpipe om att utveckla Long-Term Archive (LTA).
Denna teknikplattform för digitalt bevarande säkerställer att dokumenten behåller sitt ursprungliga sammanhang och förblir i ett mänskligt läsbart format även efter 50 år.
Idag används produkten av 90 procent av Sveriges statliga institutioner.
Platina ECM är ett annat exempel på en produkt från Sigma Software för statliga institutioner. Plattformen gör det möjligt för institutionerna att digitalisera sina informationsflöden fullt ut. Den ger användarna verktyg för att skapa obrutna kedjor av digitaliserade dokument och möjliggör sömlös ärendehantering inom både den offentliga och den privata sektorn.
Platina ECM har för närvarande cirka 40 procent av den svenska ECM-marknaden. Det används av 80 procent av alla statliga institutioner i Sverige, inklusive Finansinspektionen, Skatteverket, Kustbevakningen och Länsstyrelserna.
Smart belysning: förbättring av över en miljon gatubelysningar i USA
Telematics Wireless, levererar smarta tekniklösningar för att styra gatubelysning, vattenförsörjning och transporter. Sigma Software-teamet hjälpte Telematics Wireless att skapa de IoT-lösningar för gatubelysning som används i städer i USA, Europa, Nya Zeeland, Brasilien och Asien.
IoT-mjukvarans arkitektur och huvudfunktionalitet utformades så att den blev användarvänlig, skalbar och lätt att anpassa. Sigma Software utvecklade också en mobilapp som effektiviserar installationen av enheter på belysningsarmaturer.
Smarta belysningskontroller kan minska de årliga driftskostnaderna med så mycket som 20 procent, utöver de förväntade 50-procentiga kostnadsbesparingarna från konvertering till LED. Den här lösningen är integrerad i 900 000 gatu- och områdesarmaturer i Georgia i USA, över 60 000 gatuarmaturer i Cleveland, Ohio, och över 130 000 gatuarmaturer i Montreal.
Nu samarbetar Sigma Software i ett nytt projekt med Telematics Wireless. Den här lösningen kan avsevärt förbättra vattenförsörjningen i kommunerna.
Artikeln är ett kunskapssamarbete mellan Sigma Software Group och IT Media Group. Sponsrade inlägg och kunskapsamarbeten är en del av IT Media Groups annonserbjudande. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@itmediagroup.se