Tele2 har samlat in 64 000 mobiltelefoner under det senaste året genom sitt inbytesprogram.
Det är ett stort steg mot bolagets mål att en tredjedel av alla sålda mobiler kommer tillbaka för återvinning och återanvändning innan 2030.
-Som hållbart företag maximerar vi nya affärsmöjligheter med ett win-win-win-perspektiv för oss, våra kunder och samhället i stort, säger Tele2s hållbarhetschef Erik Wottrich i ett pressmeddelande.
Genom att erbjuda sina kunder möjligheten att byta in gamla mobiltelefoner mot rabatt på nya enheter, främjar Tele2 en cirkulär ekonomi och minskar miljöpåverkan från elektronikavfall. De inlämnade telefonerna värderas baserat på modell och skick. Fullt fungerande enheter säljs vidare på andra marknader, medan de i sämre skick demonteras för återvinning av delar eller material. Allt i linje med den övergripande hållbarhetsstrategin.
Ambitiösa klimatmål

Tele2s hållbarhetschef Erik Wottrich
Tele2 har de senaste åren satt upp ambitiösa mål för att minska klimatpåverkan och främja cirkulära affärsmodeller. Ett av målen är att samla in 100 000 telefoner till 2026. Ett annat att uppnå 100 procent cirkuläritet för nätverksutrustning senast 2025. När det gäller växthusgaser är föresatsen att minska de direkta utsläppen inom Scope 1 och de indirekta inom Scope 2 med 100 procent till 2029 och de indirekta utsläppen inom Scope 3 med 60 procent. Måler är att nå nettonollutsläpp till 2035.
Erik Wottrich, understryker företagets engagemang.
– Hållbarhet är en integrerad del av vår kärnverksamhet och skapar gemensamt värde för våra intressenter. Telekomföretagen kommer att spela en nyckelroll för att möjliggöra ett mer hållbart samhälle, och den uppdaterade hållbarhetsstrategin är vår plan för att ge ett betydande bidrag till den utvecklingen.
Mobiler i andra hand – smart och prisvärt
I linje med den cirkulära strategin erbjuder Tele2 även ett ökat utbud av begagnade mobiler – ett smart och prisvärt val för konsumenter som vill kombinera hög kvalitet med hållbarhet. Att köpa en mobil i andra hand är inte bara ett mer hållbart val, utan också ett sätt att få en så gott som ny mobil samtidigt som man sparar pengar.
– På Tele2 strävar vi alltid efter att skapa lösningar som är både hållbara och ekonomiskt fördelaktiga för våra kunder. Genom att erbjuda mobiler i andra hand kan vi inte bara hjälpa våra kunder att spara pengar, utan också att minska deras klimatpåverkan. Det är ett konkret steg i vår ambition att främja en cirkulär ekonomi och minska resursanvändningen inom telekomindustrin, säger Erik Wottrich.
Alla mobiler är noggrant testade och kontrollerade för att säkerställa hög kvalitet och driftsäkerhet. Kunder som dessutom väljer ett av Tele2s mobilabonnemang får ännu bättre pris på sin mobil. Tele2 uppmuntra aktivt sina kunder att delta i inbytesprogrammet för att tillsammans arbeta för en mer hållbar framtid.
För kunder som vill byta in sin gamla mobil erbjuder Tele2 ett enkelt trestegsprogram:
- Välj din nya mobil: Köp en ny mobil på tele2.se eller i en Tele2-butik.
- Kolla vad din gamla mobil är värd: Efter att du valt betalningssätt och abonnemang för din nya mobil, ange information om den mobil du vill byta in genom att skriva in mobilens IMEI-nummer (fås genom att skriva *#06# på din mobil).
- Skicka in din mobil: Efter köpet får du ett returpaket hemskickat. Innan du skickar in mobilen, spara all information du vill ha kvar, återställ mobilen till fabriksinställningar och, om du har en iPhone, ta bort iCloud inklusive ”Hitta min iPhone”. Skicka sedan in mobilen inom 14 dagar. Efter att mobilen kontrollerats dras värdet av på fakturan för din nya mobil.
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil.