Volvokoncernen och Daimler Truck avser bilda samriskbolag för en mjukvarudefinierad fordonsplattform för att stärka den digitala transformationen
Hem TRANSPORT Volvokoncernen och Daimler Truck avser bilda samriskbolag för en mjukvarudefinierad fordonsplattform

Volvokoncernen och Daimler Truck avser bilda samriskbolag för en mjukvarudefinierad fordonsplattform

Publicerat av: Redaktionen

Volvokoncernen och Daimler Truck är branschledande företag inom den kommersiella fordonsindustrin och delar med det ambitionen att leda den digitala omvandlingen till mjukvarudefinierade tunga kommersiella fordon.

För att förstärka insatserna att nå dit har bolagen nått en preliminär överenskommelse om att etablera ett samriskbolag för att utveckla en gemensam mjukvarudefinierad fordonsplattform och ett operativsystem avsett för lastbilar, som ska ligga till grund för framtida mjukvarudefinierade kommersiella fordon.

Ambitionen är att göra det nya bolaget till en ledande utvecklare av standardiserad hårdvara och mjukvara.

Den tekniska grunden kommer att göra det möjligt för Volvokoncernen och Daimler Truck samt andra potentiella partners att erbjuda olika digitala funktioner för sina produkter och fordon, vilket i slutänden bidrar till en förbättrad effektivitet och upplevelse för kunderna.

Volvokoncernen och Daimler Truck planerar att vara 50/50-partners i samriskbolaget, som kommer att verka som en självständig enhet, och Volvokoncernen och Daimler Truck fortsätter att vara konkurrenter inom alla andra affärsområden. Mot bakgrund av de redan stora investeringarna i omställningen till CO2-neutral framdrivningsteknik har samarbeten kring digital teknikutveckling blivit en allt viktigare del för att möta utvecklingsmål och kundernas förväntningar inom en rimlig tidsram.

– Volvokoncernen och Daimler Truck är två fantastiska bolag var för sig. Nu kraftsamlar vi tillsammans och ökar takten för att nå de kundfördelar som en mjukvarudefinierad lastbilsplattform ger. Med tanke på den snabba omvandlingen som pågår av vår bransch är det viktigt att samarbeta för att påskynda utvecklingen, öka volymerna och dela på kostnaderna. Mjukvarudefinierade tunga lastbilar innebär ett paradigmskifte i omvandlingen av vår bransch. Att göra lastbilen till en programmerbar enhet med en standardiserad hårdvara och operativsystem som i sin tur möjliggör snabba produktuppdateringar kommer att ge båda företagen möjlighet att skapa värde för respektive kunder genom att differentiera digitala tjänster och lösningar. Partnerskap är verkligen det nya ledarskapet, säger Martin Lundstedt, Volvos vd och koncernchef.

– Lika viktigt som övergången till CO2-neutral framdrivningsteknik är digitaliseringen av fordonet. Genom att utveckla en gemensam mjukvarudefinierad fordonsplattform tillsammans med Volvokoncernen kommer vi att kunna göra våra fordon till en programmerbar enhet. Det kommer att göra det möjligt för oss att bygga differentierande digitala fordonsfunktioner med betydligt högre hastighet och effektivitet för våra lastbils- och busskunder runt om i världen. Tillsammans med Volvokoncernen kan vi utveckla ett standardsystem för lastbilar och sätta en branschstandard, säger Martin Daum, vd för Daimler Truck.

Volvokoncernen och Daimler Truck avser bilda samriskbolag för en mjukvarudefinierad fordonsplattform för att stärka den digitala transformationen

Samriskbolaget kommer att ha sitt huvudkontor i Göteborg, Sverige, och inkorporera befintliga tillgångar och resurser från båda företagen in i den nya organisationen. Det är båda aktieägarnas mål att sätta en branschstandard för ett operativsystem avsett för lastbilar och erbjuda sina produkter även till andra originaltillverkare. För detta ändamål kommer samriskbolaget att tillhandahålla en gemensam utvecklarplattform som en tjänst, ovanpå vilken kunderna kan bygga differentierande mjukvarulager.

Volvokoncernen och Daimler Truck kommer därför att förbli konkurrenter och fortsätta att differentiera sina totala produkt- och tjänsteerbjudanden, inklusive sina respektive digitala lösningar. Båda bolagen kommer att tillhandahålla sina egna slutanvändarapplikationer byggda på plattformen för att erbjuda differentierande digitala fordonsfunktioner till sina respektive kunder.

Det nu undertecknade preliminära avtalet är icke-bindande. Ett slutligt avtal förväntas inom nuvarande år med målet att slutföra den slutliga transaktionen under Q1 2025, och är beroende av nödvändiga granskningar och godkännanden från respektive myndigheter.

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>