Göteborgsbaserade Gomero har via sin partner King Hill erhållit en order på ett valideringsprojekt för digitalisering av underhållet på energibolaget Western Powers transformatorstationer i Australien.
Med den senaste SIPP-teknologin kan Western Power nu koppla upp fler sensorer, samla in realtidsdata och använda AI-analys för att upptäcka avvikelser.
Western Power är ett delstatligt energibolag i västra Australien som distribuerar el till över 2,3 miljoner kunder utspridda på en yta som är fem gånger Sveriges landmassa. Bolaget är i ett skede där man vill koppla upp fler kritiska komponenter för att snabbare kunna fatta rätt underhållsbeslut. Därför har man valt att investerra i Göteborgsbaserade Gomeros lösning för prediktivt underhåll av kritisk infrastruktur med hjälp av sensorer, AI och IoT.
– När kunder som Western Power väljer att investera i vår plattform bekräftas värdet och kvaliteten i vårt erbjudande. Genom projektet fördjupas vårt samarbete och dessutom stärks vår position i Australien. Det gäller särskilt mot bakgrund av att Australien är en marknad som kommit långt och där det ställs mycket höga miljö- och säkerhetskrav, säger Jan-Eric Nilsson, VD på Gomero.
Digitalisering av underhållet – en viktig del av energiomställningen
Alla energibolag står inför samma utmaning – att bygga ut och uppgradera sitt befintliga elnät till ett modernt energidistributionssystem.
Traditionellt har underhållsarbetet varit reaktivt och byggt på manuellt arbete och schemalagda underhållsinsatser. Nu märks ett tydligt skifte där insamling och analys av data bidrar till ett mer effektivt och hållbart arbetssätt.
– Med den senaste SIPP-teknologin kan Western Power nu koppla upp fler sensorer, samla in realtidsdata och använda AI-analys för att upptäcka avvikelser. Då minskar behovet av fältbesök och arbetet med underhållet optimeras, säger Jonas Lindholm på Gomeros partner KingHill.
Gomeros SIPP har under lång tid erbjudit kunder inom energisektorn uppkopplad utrustning som säkerställer funktionen för oljefångstgropar på transformatorstationer. Med den senaste SIPP-teknologin erbjuds nu kunderna möjlighet att koppla upp ytterligare sensorer, och på ett säkert sätt använda Gomeros infrastruktur för att samla och analysera realtidsdata. Detta stöttar kunderna ytterligare i övergången från det traditionella, schemalagda underhållet till ett mer tillståndsbaserat och förebyggande underhållsarbete.
För att förstå och implementera effektiva strategier för ett smartare elnät är det avgörande att ha tillgång till kvalitativa och relevanta analyser. SIPP skapar förbättrade beslutsunderlag i syfte att optimera underhållet med datadrivna insikter för kunder inom energidistribution, energiproduktion, energilagring och energiintensiv industri.
Samarbete med Ellevio skapar ringar på vattnet
Ordervärdet med Western Power är 500 000 kronor. I april i år beställde Ellevio SIPP-teknologi till ett ordervärde om 20 miljoner kronor. Detta var ett resultat av ett mångårigt samarbete mellan Ellevio och Gomero för att effektivisera underhållsprocesser på transformatorstationer och ställverk.
Samarbetet har blivit en referens för andra energibolag runt om i världen som vill ligga i framkant i digitaliseringen av dessa processer.
Western Power är ett delstatligt bolag i västra Australien som driver ett elnät som ansluter över 2,3 miljoner kunder till traditionella och förnybara energikällor. Elnätet sträcker sig norrut till Kalbarri, österut till Kalgoorlie och söderut till Albany och är inte sammankopplat med andra elsystem. Western Australia är till ytan Australiens största delstat och täcker cirka 2.6 miljoner km2 (vilket är drygt fem gånger Sveriges landmassa). Western Powers elnät består av mer än 103 000 km kraftledningar, ungefär 825 000 elstolpar och cirka 500 transformatorstationer.
Gomero Group AB är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – ett område med en mycket stark global tillväxt. Med uppkopplade produkter, sensorer, AI och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan utföras optimalt och med en hög grad av automatisering. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta med ett behovsstyrt underhåll. Bland Gomeros kunder finns Ellevio, Vattenfall, Skagerak Energi, Fingrid och Deutsche Bahn.