[Debatt] Vindkraft kan möta det ökade elbehovet i Sverige och bidra till FN:s mål om att tredubbla den förnybara kapaciteten till 2030.
Regeringens ”vindkraftspaket” är ett steg i rätt riktning, men det räcker inte skriver EnBWs vd Mads Miltersen med flera och ger fem förslag som ökar effekten.
Landbaserad vindkraft, tillsammans med solparker, har lägst kostnader och kan byggas ut snabbast av alla kraftslag. Detta kan möta det kraftigt ökade elbehovet i Sverige och bidra till FN:s mål om att tredubbla den förnybara kapaciteten till 2030.
Ändå stoppade regeringen samtliga elva vindkraftssatsningar, vilket avgjordes slutligt under det första halvåret 2024. Och nyligen avslog regeringen 13 ansökningar om havsbaserad vindkraft i Östersjön. Många projekt stoppas dessutom av kommunerna genom det kommunala vetot.
Det är mycket positivt att regeringen i sitt utlovade vindkraftspaket vill att en ersättning motsvarande fastighetsskatten ska överföras till kommunerna för vindenergisatsningar. Det är också bra att regeringen lovat att ta vidare förslagen om intäktsdelning med närboende och lokalsamhället. Men det räcker inte.
Vi har därför fem förslag till regeringen:
- Regeringen bör se till att kommunernas beslut om ny vindkraft kommer tidigt i processen, att beslut om veto motiveras och att beslut om tillstyrkan inte kan rivas upp. Det är centralt för att skapa rättssäkerhet och en effektiv prövningsprocess.
- Regeringen bör återinföra ett stöd till länsstyrelser och kommuner för att undersöka och peka ut lämpliga områden för vindkraft. Detta skulle minska andelen veton. Under det tredje kvartalet 2023 avvisade Försvarsmakten drygt 50 procent av projekten på land. Försvarsmakten har också motsatt sig nästan all havsbaserad vindkraft i Östersjön. Nyligen har Försvarsmakten dessutom beslutat att inte längre yttra sig om nya projekt förrän i avgränsningssamrådet. Det betyder att vindkraftsföretagen måste lägga ner omfattande resurser på projekt som i ett senare skede stoppas av Försvarsmakten.
- Regeringen bör återinföra det tidigare uppdraget till Försvarsmakten om att analysera andra länders ”fungerande samexistens mellan försvarsmakt och kraftigt utbyggd vindkraft ”, och föreslå hur det svenska systemet kan förbättras.
- Regeringen bör uppdra åt Försvarsmakten att, såsom man har gjort i Värmland och Dalarna, peka ut möjliga områden på förhand samt att yttra sig över nya projekt tidigt i processen. Klimaträttsutredningen föreslog i sitt delbetänkande (SOU 2021:21) lagändringar för att ”miljöbalken ska tillämpas så att klimatförändringar minimeras”.
- Regeringen bör genomföra förslagen snarast, så att klimatintresset alltid ska beaktas i miljöprövningen. Tidöavtalet anger att samtliga kraftslag ska ha ”likvärdiga spelregler”. Regeringen måste leva upp till avtalet och fokusera lika mycket på vind- och solkraft, samt energilagring och flexibilitet, som på kärnkraft. Annars hotas elektrifieringen och klimatomställningen, både här i Stockholms län och övriga landet.
Anders Wijkman, tidigare ordförande i Miljömålsberedningen och ordförande för Vindkraftens klimatnytta
Daniel Badman, vd, Svensk Vindenergi
Mads Miltersen, vd, EnBW Sverige
Maria Röske, vd, BayWa r.e
Peter Zachrisson, vd, SR Energy
Pontus Hallbäck, Sverigechef, Eurowind energy
EnBW Sverige är ett helägt dotterbolag till EnBW AG, ett av Europas största energibolag, som ägs av tyska kommunala energibolag och delstaten Baden-Würtemberg. Företaget investerar i klimatvänlig energi för att möta framtidens energibehov och arbetar i alla led från projektering och utveckling till drift och service inom förnybar energi, primärt vind, solkraft och lagring.