Under det senaste halvåret har fyra nya IT-varumärken – Logitech, Microsoft, Sharp och Voxicon – lagts till i listan över varumärken med produkter certifierade enligt hållbarhetscertifieringen TCO Certified.
Det växande antalet certifierade produkter hjälper inköpare att göra mer hållbara val.
Efterfrågan på mer hållbara IT-produkter är fortsatt hög. TCO Certified är världens ledande hållbarhetscertifiering för IT-produkter och ett verktyg som hjälper inköpare att arbeta med hållbarhet. Sedan december förra året har ytterligare fyra varumärken – Logitech, Microsoft, Sharp och Voxicon – lagts till den redan omfattande listan över välkända varumärken med produkter certifierade enligt TCO Certified. Alla certifierade produkter listas i Product Finder på tcocertified.com.
– Att ha fler varumärken ombord skapar goda möjligheter att utöka utbudet av certifierade produkter. Ett bredare utbud är goda nyheter för inköpare som vill göra mer hållbara val, driva förändring och uppfylla både interna och externa hållbarhetsmål, säger Sören Enholm, VD på TCO Development, som är organisationen bakom TCO Certified.
Den 31 maj 2024 hade följande varumärken produkter certifierade enligt TCO Certified: Acer, AOC, ASUS, BenQ, DELL, EIZO, FAIRPHONE, FUJITSU, HP, iiyama, INSYS, Jabra, Lenovo, LG, Logitech, Microsoft, NEC, NTT Systems S.A., Philips, Samsung, SHARP, Soundcore, SteelSeries, V7, ViewSonic och Voxicon.
Alla organisationer som har IT-produktportföljer innehållandes produkter certifierade enligt TCO Certified kan använda Report Generator för att bedöma hållbarhetspåverkan av dem. Report Generator gör det möjligt att skapa skräddarsydda hållbarhetsrapporter för IT-produktportföljer – baserade på oberoende verifierad data och påståenden som omfattas av TCO Certifieds stränga sociala och miljömässiga krav.