I år höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminium: från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor.
Nu inleds en process som kommer att ge effekt för konsumenterna i butik under andra halvan av 2025.
– Sveriges pantsystem är världsledande, eftersom konsumenterna vet att det gör skillnad för miljön och klimatet. Vi ser varje år en liten ökning av vår höga pantningsgrad som nu ligger strax under 90 procent. Genom att göra den här höjningen ger vi systemet ytterligare en skjuts så att vi kan återvinna ännu fler burkar och flaskor, säger Tomas Kjellker, vd på Returpack/Pantamera.
Målet med höjningen är att stimulera människor till att återvinna ännu mera.
Att höja beloppet är en omfattande process som tar tid för alla aktörer i systemet, och innebär anpassning av allt från tekniska system till kommunikation. Producenterna måste uppdatera förpackningar och etiketter. De nya förpackningarna ska sedan registreras och materialtestas i Returpacks system, för att säkerställa att förpackningarna kan materialåtervinnas till nya dryckesförpackningar.
Alla pantautomater behöver uppdateras för att kunna hantera de nya beloppen. Det innebär att konsumenterna kommer att märka av förändringen först under andra halvan av 2025.
Märket gäller – ingen idé att spara gamla flaskor
Det belopp som betalas tillbaka är det som står på förpackningen. Det kan innebära att en produkt samtidigt kan finnas i två förpackningar med olika pantbelopp under en övergångsperiod.
– Vårt tips till konsumenterna är att vara uppmärksamma på förpackningen, då ser man tydligt vilket belopp man får tillbaka. Det är ingen idé att spara på gamla förpackningar, de blir inte mer värda, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef på Returpack/Pantamera.
Återvinning och mer resurseffektiv hantering av material ligger högt på agendan i både Europa och Sverige, med nya regler och förordningar. Returpack har 40 års erfarenhet av att leda utvecklingen av ett robust retursystem, där engagemanget är högt.
– Vi brukar säga att panten är smörjmedlet i systemet, det där lilla extra som får det att fungera så väldigt bra. Nu skruvar vi upp genom att höja pengen på alla förpackningar, och gör det ännu mer attraktivt för konsumenterna att göra rätt, säger Katarina Lundell.
Returpack, som ägs av Sveriges Bryggerier, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelshandlarna, har i uppdrag att se till att alla dryckesförpackningar som sätts på marknaden samlas in och återvinns. År 2023, pantades hela 2,7 miljarder förpackningar eller 88,5 procent. Siffrorna för 2024 håller på att tas fram och pekar på ännu fler pantade förpackningar.