Efter ett framgångsrikt år inom digital inkludering, säkerhet och modern uppkoppling har Telia återigen utsetts till telekombranschens mest hållbara varumärke.
Bakom utmärkelsen står svenska konsumenter i Europas största studie om hållbarhet, Sustainable Brand Index 2025.
– I en turbulent omvärld är det avgörande att Telia som ledande samhällsaktör säkerställer en hållbar, ansvarsfull och trygg utveckling av det uppkopplade livet. Att vi fortsätter uppfattas som hållbarast i branschen är fantastiskt, och ett bevis på vårt långsiktiga och engagerade arbete inom hållbarhet. säger Anders Olsson, vd Telia Sverige.
Hållbarhet är en integrerad del av verksamheten och insatserna accelererar nu inom flera områden.
– Vi är bland annat i slutfasen av ett stort moderniseringsarbete – gammal energikrävande teknik är snart historia och mer än 95 procent av svenskarna har tillgång till vårt 5G-nät. Vi ökar också både säkerheten och den digitala inkluderingen, säger Anders Olsson.
Stöttar barn och föräldrar
Under året har Telia också fokuserat på initiativ som erbjuder stöd och resurser för barn och föräldrar.
– Tillsammans med Bris har vi utvecklat en ny teknisk lösning som innebär fullständig anonymitet för barn och unga när de sms:ar Bris på kortnummer 116 111, tillägger Anna Augustson, Hållbarhetschef på Telia.
Under 2024 har Telia riktat fokus på tre huvudsakliga områden.
Klimat och cirkularitet
Klimatarbetet har intensifierats med ambitiösa mål, inklusive ett netto-noll mål för 2040 som innebär en minskning av utsläppen med minst 90 procent. Exempel:
- Gammal energikrävande teknik byts till modern uppkoppling, vilket bidrar till en mer hållbar och energieffektiv framtid.
- Nätverk och datacenter drivs sedan flera år på 100 % förnybar el, vilket minimerar utsläpp, och arbetet för att minska förbrukning och miljöpåverkan fortsätter i olika initiativ.
- Fortsatt fokus på hållbart återbruk, återvinning och återanvändning av mobiler och annan teknik, samt smarta kartonger som bidrar till mindre material och färre resor.
Digital inkludering och säkerhet
Digitalisering möjliggör utveckling för människor och företag, samtidigt som den främjar trygghet, inkludering, konkurrenskraft och tillgänglighet. Telia strävar efter att alla ska kunna nyttja samhällets digitala möjligheter fullt ut, och det ska vara tryggt och säkert. Exempel:
- Under 2024 nåddes cirka 230 000 svenskar med olika digitala inkluderingsinitiativ, däribland Mobilkörkortet för barn och utbildningsevent för äldre, småföretagare och nyanlända. Tillsammans med Bris utvecklas en ny stödlinje med anonyma sms.
- Telia arbetar för ett tryggt uppkopplat liv för alla kunder genom att ersätta gammal teknik med moderna nät som är betydligt pålitligare och säkrare, däribland 5G.
- Under 2024 stoppades hela 54 miljoner bedrägerisamtal, vilket motsvarar två samtal per sekund eller fem samtal per svensk.
Ansvarsfulla affärer
Telia jobbar aktivt för att säkerställa etiska affärsmetoder, motverka korruption och främja mänskliga rättigheter och ett inkluderande arbetsklimat. Exempel:
- Arbetar för ansvarsfull utveckling och användning av AI, och har antagit vägledande principer för att säkerställa att tekniken används på ett etiskt och hållbart sätt.
- I samband med avtal har Telia högt ställda krav på bland annat social hållbarhet och mänskliga rättigheter och cirkulära flöden i hela leverantörskedjan. Inom ramen för detta utbildar Telia sina kunder för att Sveriges verksamheter och företag ska förbättra sin förmåga att kravställa på långsiktigt hållbara lösningar.
- Bedriver säkerhetskänslig verksamhet och reglerar deltagande genom säkerhetsskyddsavtal. Telia arbetar också för att skydda barn på nätet genom samarbete med exempelvis Ecpat och Childhood, och via säkerhetsfilter.
Mer om hållbarhetsarbete här.