Blocket har blivit korad till branschledare inom kategorin detaljhandel och hamnar på plats två när svenska konsumenter får ranka vilka varumärken de upplever som mest hållbara.
Bakom undersökningen står varumärkesföretaget Differ som varje år undersöker hur hållbara olika varumärken upplevs av konsumenterna.
Varje år frågar företaget Differ över 1 000 svenskar om vilket företag de tycker är hållbarast inom ett tiotal olika branscher, allt från kläder och transporter till hem och snabbmat. Och Blocket korades i år till branschledare inom kategorin detaljhandel.
Blocket hamnar också på plats två över vilka varumärken som svenska konsumenter upplever som mest hållbara. Bara SJ upplevs som mer hållbart. Placeringen innebär också ett ordentligt lyft från förra årets niondeplats.
– Hållbarhet är ju själva kärnan i det vi gör så det är väldigt glädjande att svenska folket också ser oss som väldigt hållbara och att vi dessutom klättrat rejält sedan förra året. Det säger också något om att svenska inser hur viktigt det är för miljön och klimatet att bidra till den cirkulära ekonomin genom att köpa och sälja begagnat, säger Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket.