Duni Group på TIME’s “World’s Best Companies in Sustainable Growth”-lista
Hem HÅLLBAR UTVECKLING Duni Group tar plats på TIME:s hållbarhetslista

Duni Group tar plats på TIME:s hållbarhetslista

Publicerat av: Redaktionen

Svenska Duni Group har tagit sig in på listan i första upplagan av TIME:s ”World’s Best Companies in Sustainable Growth 2025”.

Studien identifierar företag globalt som har visat enastående prestationer inom hållbar utveckling, samtidigt som de har starka finanser.

”Det är en stor ära och det visar att finansiell tillväxt och ledande hållbar utveckling inte utesluter varandra, utan snarare är ömsesidigt stärkande”, säger Magnus Carlsson, CFO, Duni Group.

”World’s Best Companies in Sustainable Growth” bygger på tre pelare: intäktstillväxt, långsiktig finansiell stabilitet och hållbarhet. Det grundläggande målet är att belöna företag som har visat stark långsiktig tillväxt samtidigt som de är miljömässigt hållbara.

Upplagan är producerad av det globala medievarumärket TIME och Statista, en global data- och business intelligence-plattform med en omfattande samling av statistik, rapporter och insikter.

Svenska Duni Group, som erbjuder lösningar inom dukning och hållbara matförpackningar, är listat som nummer 190 av 500 i världen, vilket är den tredje bästa placeringen för ett svenskt företag  (efter Epicroc, 166 och Atlas Copco, 188).

Duni Group är också det enda svenska företaget som placerat sig i kategorin “Retail & Wholesaler” (15:e plats).

Betydande framsteg inom hållbarhet

Under det senaste året har Duni Group tagit flera initiativ för att få en tydligare bild av sin miljöpåverkan, med särskilt fokus på produkternas koldioxidavtryck. En central del i detta arbete har varit att införa en produktkoldioxidkalkylator.

Duni Group på TIME’s “World’s Best Companies in Sustainable Growth”-lista

Verktyget gör det möjligt för Duni Group att spåra Scope 3-utsläpp – de ofta svårfångade utsläppen från företagets värdekedja – och samtidigt kommunicera sin klimatpåverkan på ett mer effektivt sätt till sina kunder.

Förutom att följa upp utsläpp ger verktyget även värdefull data som stöder Duni Groups innovationsprocess genom att simulera hur förändringar i materialval eller sammansättning kan minska utsläppen. Verktyget är inte bara avsett för internt bruk utan ger även transparens för kunderna, vilket hjälper dem att göra medvetna och hållbara val.

Genom att ge insikter om varje produkts klimatpåverkan hoppas Duni Group driva efterfrågan på klimatsmarta alternativ och påverka marknadens preferenser i en mer hållbar riktning.

Duni Groups egna klimatmål godkändes av Science Based targets initiative förra året.

”Och vi har en tydlig metodik med konsekvent rapportering, vilket medför att vi gör stadiga framsteg mot vårt nettonoll-mål. Vi strävar efter att vara branschens trovärdiga hållbarhetsledare, och detta är ett utmärkt bevis på att vi är på god väg”, säger Erik Lindroth, Sustainability Director, Duni Group.

Identifierar tillväxt, finanser och miljöpåverkan

För att identifiera världens bästa företag för hållbar tillväxt utvärderades intäktstillväxten genom att analysera företagets intäkter från 2021 till 2023. Detta inkluderade både relativ tillväxt och tillväxt jämfört med medianerna i branschen, vilket säkerställde en rättvis jämförelse.

Efter att ha identifierat företag med en intäktstillväxt över genomsnittet utvärderades deras finansiella stabilitet med hjälp av etablerade mått, inklusive Piotroski F-Score, Altman Z-Score och långsiktig lönsamhet. Dessa mätvärden hjälpte till att utvärdera varje företags finanser, motståndskraft och lönsamhet under de senaste fem åren.

Slutligen utvärderades företag som presterade bra i intäktstillväxt och finansiell stabilitet på nyckelindikatorer för miljöpåverkan, som inkluderade koldioxidutsläpp (Scope 1 och 2), energi- och vattenanvändning och avfallshantering.

Ta del av hela TIMEs studie här.

Duni Group är marknadsledare inom hållbara lösningar för dukning och matförpackningar till restaurangmarknaden. Koncernen marknadsför och säljer sina produkter under framför allt varumärkena Duni, BioPak och Paper+Design vilka finns representerade på över 40 marknader.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>