Hållbarhetsinsikter från sin första livscykelanalys
Hem MILJÖ Hållbarhetsinsikter från sin första livscykelanalys

Hållbarhetsinsikter från sin första livscykelanalys

Publicerat av: Redaktionen

Mobilitetsföretaget Lynk & Co har gett IVL Svenska Miljöinstitutet i uppdrag att utföra en livscykelanalys av sin plug-in hybridbil – Lynk & Co 01.

Det är ett viktigt steg i bolagets hållbarhetsresa då det ger transparent information om 01:ans hållbarhetsprestanda.

Studien identifierar de områden där det finns störst potential till minskad klimatpåverkan, både i produktionen samt för Lynk & Co:s medlemmar.

Den omfattande studien bedömer 01:ans koldioxidavtryck under hela sin livscykel och omfattar allt från produktion, logistik, användning samt hantering av bilen när den tagits ur bruk. Baserat på standarder inom livscykelanalys belyser rapporten vikten av (minskade) utsläpp i användningsfasen, konsumentval och användning av återvunnet material för en minskad miljöpåverkan.

– I Lynk & Co:s hållbarhetsresa är transparens och ansvarstagande viktigt. Med insikterna från vår livscykelanalys kommer Lynk & Co kunna göra bättre miljömässiga val, vilket kommer bidra till en mer hållbar framtid inom fordonsindustrin, säger Alain Visser, vd Lynk & Co.

Livscykelanalysen identifierade följande tre huvudområden:

Bildelning ger minskade utsläpp

Bildelning minskar efterfrågan på fler bilar, och livscykelanalysen visar att om konsumenterna är öppna för att äga mindre och dela mer av sin bil så kan utsläppen minskas. Rapporten visar att om man delar sin bil hälften av tiden och laddar den med el från vindkraft kan utsläppen minskas med över 70 procent jämfört med att köra på bensin och inte dela sin bil alls.

Hur man väljer att ladda sin bil har stor effekt

Laddningsvanor har en avgörande påverkan på Lynk & Co 01:s klimatavtryck. Om bilen inte är laddad, och således går på bensin, eller laddas med el från kolkraft, utgör själva användningsfasen (det vill säga perioden då bilen är i bruk) hela 70 procent av bilens totala miljöpåverkan under sin livscykel. Laddning med den europeiska elmixen kan betydligt minska användningsfasens påverkan – med uppskattningsvis 35 ton CO2e-utsläpp under bilens livscykel. Detta jämfört med 59 ton CO2e-utsläpp om bilen går på bensin och el från kolkraft.

Hållbarhetsinsikter från sin första livscykelanalys Återvunna material sparar energi

Materialval spelar en viktig roll för bilens klimatavtryck. Att öka användningen av återvunnet material genom hela produktionsprocessen, såsom aluminium, stål och plast, kan spara en betydande mängd energi och minska miljöpåverkan. Lynk & Co arbetar därför ständigt för att öka andelen återvunnet material i sin produktion.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>