Elektrisk asfaltläggare klarade testet utmärkt
Hem HÅLLBAR BYGGBRANSCH Helelektrisk asfaltläggare redo för marknaden – elektrifieringen når väganläggningsbranschen

Helelektrisk asfaltläggare redo för marknaden – elektrifieringen når väganläggningsbranschen

Publicerat av: Redaktionen

Elektrifieringen tar nya steg, nu även inom väganläggning. I vår premiärvisas Ammanns elektriska asfaltläggare på Bauma-mässan – och den blir tillgänglig för köp redan till hösten.

– Äntligen, säger Niklas Engblom, på Peab Asfalt, som varit aktiv i utvecklingen av maskinen.

Redan för fem år sedan tog Niklas Engblom, maskinchef på Peab Asfalt, initiativ till att kontakta flera maskintillverkare i hopp om att utveckla en elektrisk asfaltläggare. Volvo och ABG var de som nappade – och utvecklingsarbetet som följde har nu resulterat i en färdig modell.

Elektrisk asfaltläggare klarade testet utmärkt

Den elektriska asfaltläggaren är redo för marknaden

Vid tester i slutet av 2024 visade eABG4820 att den klarar ett helt skift utan att behöva laddas.

– Testerna var mycket lyckade. Maskinen har visat hög kapacitet och pålitlighet även under varierande förhållanden, säger Kjell Carlsson, produktspecialist på Swecon.

Byggd från grunden för eldrift

Den nya läggaren baseras på samma plattform som sin ”systermaskin”, den beprövade dieselmodellen ABG4820, men den är helt utvecklad för eldrift. Det är alltså ingen konverterad dieselmaskin – all teknik är anpassad för elektrisk prestanda, från hydraulik till drivlina.

– Skalet är likadant, men insidan är helt utvecklad för eldrift, eABG4820 är en ren elmaskin, säger Kjell Carlsson.

Fördelarna är tydliga. Maskinen ger betydligt lägre koldioxidutsläpp och mindre buller, vilket är positivt för klimatet, medarbetare och närboende. Dessutom förväntas den ha klart lägre drift- och underhållskostnader.

– De lär bli lägre tack vare bland annat färre rörliga delar och lägre bränslekostnad, säger Niklas Engblom som ser nya eABG4820 som en bra läggare speciellt i eller nära städer.

Flexibel laddning och längre körning

Den elektriska läggaren har kapacitet att köra ett helt skift utan laddning, vilket har varit ett huvudmål i utvecklingsarbetet som Ammann tog över i samband med köpet av ABG från Volvo CE. Laddning kan ske antingen i depå under natten eller via ett mobilt batterilager som exempelvis Volvo PU500 – en battericontainer med möjlighet till snabbladdning.

– Det ger stor flexibilitet och ökar möjligheterna att använda elmaskiner även i större och mer krävande projekt, säger Kjell Carlsson.

Fälttesterna av den elektriska läggaren fortsätter under våren. Då finns det möjlighet för fler kunder att pröva eABG4820 inför den kommersiella lanseringen i höst.

– Med vår långa erfarenhet av elektrifiering inom entreprenadmaskiner känner vi oss mycket trygga med att lansera eABG4820, avslutar Kjell Carlsson.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>