De flesta takeaway-förpackningar hamnar tyvärr i soptunnan efter avslutad måltid och återvinns därför inte.
Det vill Sushi Yama, som är Sveriges största sushikedja, göra något åt och har därför bestämt sig för att belöna konsumenter som återvinner deras förpackning korrekt.
Genom att inleda ett samarbete med &Repeat, start up-bolaget som hjälper restauranger med att skapa cirkulära flöden, kommer nu alla gäster på Sushi Yamas mer än 70 restauranger över hela Sverige få betalt för att återvinna sin sushilåda.
Frågan om hur Sverige och Europa skall få upp återvinningen av engångsförpackningar, och hur vi skall ta itu med den stora nedskräpningen från branschen är högaktuell. Det pågår just nu flera initiativ, både på politisk nivå och av olika aktörer inom matvarubranschen själv.
För Sushi Yama som är en ledande aktör inom restaurangbranschen i Sverige är hållbarhet inom olika delar av värdekedjan en självklarhet.
”Att våra gäster efter ett besök hos oss på Sushi Yama är nöjda med sin upplevelse är det allra viktigaste för oss – här ingår såklart också hur du som gäst blir av med förpackningen på ett klimatsmart och hållbart sätt efter måltiden” säger Johannes Örnemark, kommersiell direktör på Sushi Yama.
På Sushi Yamas förpackningar kommer du från och med september i år finna &Repeats QR-kod på den redan återvinningsbara förpackningen. Scannar gästen koden med sin mobil finns instruktioner på hur förpackningen skall sorteras och en karta med översikt på närmaste plats som förpackningen kan återvinnas på. Har gästen egen återvinning på sitt kontor eller hemma kan gästen också registrera denna och bli belönad för att återvinna förpackningen. Betalningen kommer i form av credits i &Repeats digitala plånbok och kan användas för att köpa en ny sushi-måltid, eller som betalmedel i någon av de ca 700 restauranger som idag är anslutna till &Repeat.
”Vi är väldigt stolta över att få med en ledande aktör som Sushi Yama i vårt pantsystem. Detta betyder i praxis att återvinningen av matlådor nu kommer att öka med många 10-tal tusen förpackningar över hela Sverige – varje månad” säger Mikael Berglin, co-founder och Head of Sales på &Repeat.