HP presenterar nu sin hållbarhetsresa för 22:a året i rad
Hem HP HP presenterar nu sin hållbarhetsresa för 22:a året i rad

HP presenterar nu sin hållbarhetsresa för 22:a året i rad

Publicerat av: Redaktionen

År 2021 satte HP upp sina mest ambitiösa hållbarhetsmål någonsin.

Målen fokuserade på tre områden där företaget tror att det kan göra störst skillnad – Climate Action, Human Rights och Digital Equity.

Men redan långt innan år 2021 arbetade HP med flera banbrytande projekt inom hållbarhet och har sedan företaget grundades år 1939 i Palo Alto frekvent utsetts till ett av de mest hållbara företagen i världen.

  • 1957 introducerade grundarna Bill och Dave Objective 5; meeting the obligations of good citizenship by making contributions to the community and to the institutions in our society which generate the environment in which we operate
  • 1966 instiftades det första återvinningsprogrammet med hålkort
  • 1987 instiftade HP det första återvinningsprogrammet av alla PC-tillverkare.
  • 2000 presenterade HP sin första hållbarhetsrapport.
  • 2014 mottogs högsta möjliga poäng från CDP.
  • 2019 blev företaget den första PC tillverkaren att använda och återvinna plast i havet till sina produkter.

2022 års rapport fokuserar på hur HP ska anamma återvinning av plats från haven för att minimera avfallen och skapa hållbarare produkter. Detta är en avgörande faktor för att nå målen, som bland annat innebär att 30% återvunnen plast ska användas innan år 2025 vid tillverkning av nya PC- och print produkter.

  • Ända sedan Hewlett Packard grundades har hållbarhet varit en central del i företagets affärsstrategi. Det är fortfarande lång väg att gå, men årets rapport är ett kvitto på att vi är på väg mot en bättre framtid, säger Maria Collin, hållbarhetsansvarig på HP i Norden.

HP, med sina årtionden av erfarenhet av att operationalisera klimat- och miljömål, lanserar idag sin årliga Sustainable Impact-rapport för det 22:a året i rad.

Rapporten beskriver företagets framsteg mot omfattande miljö- och sociala förändringar, och i årets rapport framkommer det bland annat att:

  • Fler än 1 miljard återvunna patroner har återvunnits.
  • Nära två miljoner träd har planterats tillsammans med bland annat WWF.
  • Minskade engångsplastförpackningar med 55 % jämfört med år 2018.
  • 32 % av allt papper och emballage som används i HP:s produkter och tjänster kommer från återvunnet papper. Målet är att uppnå 100 % återvunnet pappersmaterial år 2040.
  • Förbättra och verka för jämställda förutsättningar för digitalisering till mer än 21 miljoner människor med sikte på att omfatta 150 miljoner människor år 2030.
  • I Sverige har vi flera initiativ som stödjer våra övergripande målsättningar. Bland annat har vi instiftat community dagar som innebär att vi plockar skräp i Stockholmsområdet och initierat flera hållbarhetsprojekt, som att samtliga kablar i vår PC portfölj är PVC-fria och att vi valt att helt exkludera kablar till våra företagsskärmar. Enbart detta projekt gör att vi sparar tiotals-ton plast varje år, säger Maria Collin, hållbarhetsansvarig på HP i Norden.
Framgångsrika partnerprogram en nyckel till hållbarhet

HP:s partnerprogram Amplify Impact, som främjar åtaganden och samarbete för en cirkulär ekonomi med låga koldioxidutsläpp, fokus på mångfald och integration och att överbrygga den digitala klyftan instiftades under 2022. Tillsammans med Amplify Impact Awards, vars syfte är att uppmärksamma framstående HP partners hållbarhetsarbete över hela världen har HP en av de mest hållbarhetscentrerade riktlinjerna för partners. Priset delas ut till sex vinnare i sex olika kategorier. I år gick förstapriset i kategorin Sustainable Business Award till ADVANIA som också blivit en av de första partners i världen att uppnå Five Star Catalyst partner.

  • HP presenterar sin hållbarhetsresa för 22:a året i rad

    Maria Collin, hållbarhetsansvarig på HP i Norden

    Amplify, är det mest funktionella partnerprogrammet i HP:s historia och skiljer sig från alla andra i branschen. Programmet uppmuntrar våra partners att överblicka fler parametrar än bara försäljningsintäkter, vilket innebär att Amplify minimerar konflikter och lirar bättre med hållbarhet och de säljbaserade målsättningar som satts upp inom partnerorganisationen. Eftersom Amplify mäter nya resultatindikatorer, som hållbarhet och mjuka värden inom organisationen, samlas det in helt nya mätvärden som ger partnern unika insikter om varje kunds hållbarhetsresa,säger Stefan Bergdahl, vd på HP Norden.

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>