Svenska Fotbollförbundet (SvFF) blir först i Sverige med en ny modell för partnerskap, anpassad till både kommersiella intressen och växande krav på hållbarhetsrapportering.
Syftet är att stimulera investeringar från näringslivet och arbeta mer målstyrt i hållbarhetsfrågor.
– Det är en strategisk omställning. Genom att tydligare strukturera partnerskapen kan vi tillsammans med näringslivet arbeta mer målstyrt och transparent i hållbarhetsfrågor, säger Stefan Abelsted, gruppchef för kommersiella intäkter på SvFF.
Med den nya modellen delas företag och varumärken in i olika divisioner beroende på fokus – kommersiella partnerskap eller samhälls- och hållbarhetsinitiativ. På så vis hoppas man stimulera större investeringar från näringslivet till hela fotbollsrörelsen på fler grunder än tidigare.
– Under decennier har idrottsrörelsen kategoriserat sina partnerskap med näringslivet som huvudpartner och officiell partner, där nivån på investering har avgjort vilket partnerskap som varit aktuellt. Nu adderar vi divisioner inom sport och nöje, sport och samhälle och sport och affär, för att tydliggöra syftet med partnerskapen än mer, säger Stefan Abelsted.
Större transparens för rapportering
Med EU:s nya CSRD-direktiv (Corporate Sustainability Reporting Directive) måste stora företag rapportera mer omfattande och transparent om sitt hållbarhetsarbete. SvFF:s nya modell underlättar för företag att synliggöra sina samhälls- och hållbarhetssatsningar genom fotbollen.
– Eftersom vi kommer att synliggöra partners samhälls- och hållbarhetsfrågor på ett bättre sätt än tidigare kan vi bidra till företagens transparens i rapporteringen och bli en del av lösningen, säger Stefan Abelsted.
SvFF ser en växande efterfrågan på samarbeten som bidrar till samhällsutveckling, vilket passar in i CSRD:s krav på att redovisa social och miljömässig påverkan. Genom samarbeten med Svenska Fotbollförbundet kan företag integrera sitt hållbarhetsarbete i en bredare samhällskontext och dra nytta av fotbollens engagemang och räckvidd.
– Genom att lyfta deras hållbarhetsfrågor inom vår verksamhet kan vi bidra till ökad transparens och visa konkreta resultat av deras insatser.
Digital aktivering och hållbar tillväxt
Som en del av partnerstrategin lanseras också SvFF Sports Marketing HUB, en plattform för att segmentera, aktivera och följa upp partnerskapen.
Med växande investeringar i digitala kanaler (enligt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) står sök, sociala medier och influerarare nu för 40 procent av reklaminvesteringarna) möter SvFF också näringslivets behov av digital aktivering och hållbar tillväxt.
– Vår ambition är att näringslivet ska kroka arm med oss i frågor som folkhälsa och jämlikhet. Genom våra digitala kanaler kan vi ge våra partners en stark plattform för att visa sina hållbarhetsinitiativ, säger Stefan Abelsted.
En förebild för hela idrottsrörelsen
Svenska Fotbollförbundet hoppas att den nya modellen ska inspirera hela idrottsrörelsen. Med 1,3 miljoner medlemmar i fotbollsföreningarna och en daglig digital räckvidd på 1,7 miljoner användare har SvFF en stark plattform för att skapa långsiktig hållbarhet och positiv samhällspåverkan.
– För varje investerad krona i fotbollsrörelsen är man en del av något större då allt överskott går tillbaka till idrotten. Vi hoppas att vår modell inspirerar hela idrottsrörelsen, avslutar Stefan Abelsted.